سؤالات دين و زندگي دوم دبيرستان
سؤالات دين و زندگي دوم دبيرستان
درس اول
1- مهم ترين و آشكارترين ويژگي جهان واقعي چيست؟ و اثر آن را در چه چيزهايي مشاهده مي كنيم؟
2- پنج مورد از ويژگي هاي جهان واقعي را ذكر كنيد؟
3- كدام ويژگي سبب پيدايش نظام مي شود؟
4- همكاري و پيوستگي و ارتباط در يك نظام به چه منظور است؟
5- برتري مجموعه ي منظم در برابر مجموعه ي نامنظم چيست؟
6- با توجه به آيات ( لايات لاولي الالباب الذين يذكرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم و يتفكرون في خلق الاسماوات و الارض)
الف: اهل خرد چه كساني هستند؟
ب: منظور از قياما و قعودا چيست؟ ( معني كنيد)
7- عبارت قرآني را ترجمه كنيد( لقومه يعقلون)
________________________________________
درس دوم
1- رابطه ي طولي را تعريف كرده و مثالي براي آن بياوريد؟
2- رابطه ي عرضي را تعريف كرده و مثالي براي آن بياوريد؟
3- مبدا و منشا دانش بشري چيست؟
4- مصنوعات بشري با الهام از چه چيزي به وجود مي آيند؟
5- چگونه مصنوعات متنوع تر و دقيق تر خواهد شد؟
6- اين آيه به چه موضوعي اشاره دارد؟ (فتبارك الله احسن الخالقين)
7- نظام جهاني چه هدفي را دنبال مي كند واجراي آن براي چه سازمان يافته اند و مي كوشند؟
8- با شناخت ساختمان دقيق موجودات و غايتمندي آنها حضور ...............و.............. را مشاهده مي كنيم؟
________________________________________
درس سوم
1- ارزش هر انساني به چه چيزي بستگي دارد؟
2- مقام خلافت الهي چيست و چه كسي با چه ويژگي هايي شايسته ي چنين مقامي است؟
3- خداوند به انسان چه چيزي بخشيده كه او مي تواند حقايق جهان پيرامون را بشناسد؟
4- انسان چه زماني احساس خرسندي مي كند و چه زماني ملامت گر خويش است ؟
5- بعدهاي وجود انسان را نام ببريد و ويژگي هاي هر يك جداگانه برشماريد؟
6- گزينه هاي صحيح را انتخاب نماييد؟
الف: خوابهاي با صحنه هاي آشفته و بي اساس بيانگر چيست؟
1- موضوع مهم 2- خستگي 3-حالت عميق 4-حوادث آينده
ب: خداوند گوهر وجود انسان را با حقيقتي ملكوتي به نام ...................سرشت.
1-روح 2-جسم 3- كرامت 4-قدرت تفكر و تعقل
7- اين سخن از كيست؟ ( خدا رحمت كند انساني را كه بداند از كجا آمده در كجا قرار دارد و به سوي كجا رهسپار خواهد شد)
8- الف: امام جعفر صادق (ع) ب: حضرت رسول اكرم (ص)
ج: حضرت علي(ع) د: امام سجاد(ع
________________________________________
درس چهارم
1- وديعه ها و امانات الهي براي سفر به سوي كمال را نام ببريد؟
2- حضرت علي (ع) عقل را چگونه توصيف كرده است؟
3- چه هنگام زيبايي ايمان و عمل صالح در وجود انسان تجلي مي كند؟
4- موانع رشد و رستگاري را نام ببريد؟
5- علت سقوط انسان از كمال و فلاح به گناه چيست؟
6- امام صادق (ع) عقل و جهل را چگونه توصيف كرده است؟
7- شيطان از چه راه هايي انسان را به نافرماني از خدا وسوسه مي كند؟
8- زندگي صحنه جنگي سخت ميان ................و...................است.
________________________________________
درس پنجم
1- انسان ها معمولا در برخورد با مرگ چند ديدگاه دارند؟(با توضيح )
2- صاحبان ديدگاه اول در برخورد با مرگ چگونه مي انديشند ؟
3- از پيامدهاي مهم نگرش اول چيست؟
4- ديدگاه پيروان اديان الهي در رابطه با مرگ چيست؟
5- رسول خدا(ص) در رابطه با ديدگاه دوم (مرگ) چه مي فرمايند؟
6- چند مورد از پيامدهاي نگرش دوم در رابطه با مرگ را بنويسيد
7- چرا زندگي انسان هاي عصر جديد با همه ي پيشرفت ها گرفتار نوعي عدم تعادل شده است؟
8- لا يرجون يعني چه؟
الف: بازگشت دارند ب: رجعت نمي كنند
ج: اميد ندارند د: راضي نيستند
________________________________________
درس ششم
1- كار حكيمانه چگونه كاري است؟
2- حكيم به چه كسي مي گويند؟
3- دو ويژگي انسان را نوشته ، توضيح دهيد؟
4- انسان چگونه به خصلت الهي آراسته مي شود؟
5- انسان ها چگونه توسط قرآن كريم به ضرورت معاد پي مي برند؟
6- شعر داده شده از كدام شاعر است ؟( ما ز بالاييم و بالا مي رويم ما ز درياييم و دريا مي رويم
________________________________________
درس هفتم
1- برخي از خصوصيات عالم برزخ را بيان كنيد؟
2- بنابر فرمايش امام صادق (ع) مومن بعد از مرگ از شش چيز بهره مند مي شود ، آن شش مورد را ذكر كنيد؟
3- سخن پيشوايان دين بيانگر چه مطلبي است ؟
4- بعد از نابودي انسان چه چيزي از او باقي مانده و بر چه چيزي تاثير مي گذارد؟
5- فرمايش امام علي (ع) پيرامون مراحل اوليه مرگ انسان چيست؟
6- بعد از جنگ بدر خدا به كشته شدگان چه پيامي داد؟
7- قرآن كريم در مورد حق و عدل چه مي فرمايند ؟ توضيح دهيد؟
________________________________________
درس هشتم
1- برپايي قيامت در چند مرحله انجام مي گيرد؟
2- چند نمونه از شاهدان و گواهان دادگاه عدل الهي در روز قيامت را فقط نام ببريد؟
3- ويژگي و خصوصيت نامه ي اعمال انسان در قيامت چيست چه تفاوتي با نامه هاي ثبت شده در اين دنيا دارد؟
4- طبق سخن امام صادق (ع) آيا واقعا اعمال وزن مي شوند؟ توضيح دهيد؟
5- معني اين عبارت قرآني چيست؟ ( و كفي بنا حاسبين)
________________________________________
درس نهم
1- به طور خلاصه بيان كنيد كه دوزخيان پس از دچار شدن به عذاب با حسرت چه مي گويند و چه پاسخي مي شنوند ؟
2- جايگاه نيكوكاران و خصوصياتي از بهشت را طبق آيات و روايات اسلامي توصيف كنيد؟
3- خلاصه اي از فرمايش امام علي(ع) در توصيف بهشت را بيان كنيد؟
4- انواع پاداش وكيفر اعمال انساني را در اين دنيا توضيح دهيد با ذكر مثال ؟
5- جايگاه گناهكاران و خصوصياتي از جهنم را طبق آيات و روايات الهي ترسيم كنيد؟
6- بئس يعني چه؟
الف: چه سخت است ب: چه ساده است ج: چه بد است د: چه خوب است
________________________________________
درس دهم
1- معني اين لغات را بيان كنيد؟
الف: قطا ب: لا نفضوا ج: فاعف د: حسبي
2- توكل به چه معناست؟
3- انساني كه به خدا توكل مي كند ، چگونه سعادتمند مي گردد؟
4- شرط رسيدن به بي نيازي و عزت چيست؟
5- تكيه بر غير خدا چه چيزي را نتيجه مي دهد؟
6- اگر توكل بر خدا حقيقي و همراه با اخلاص باشد ، چه سودي براي انسان خواهد داشت؟
7- توكل چه زماني معنا دارد؟
8- عبارت قرآني (تدعون من دون الله ) به چه معناست؟
9- اين حديث ( بي نيازي و عزت در گردشند و چون به محل توكل برسند آنجا را وطن سازند)
الف: امام سجاد(ع) ب: امام محمد باقر(ع)
ج: امام جعفرصادق د: حضرت علي (ع9
________________________________________
درس یازدهم
1- آفرينش با..................و........... شروع شد.
2- خداوند با كدام يك از اسامي خود انسان را آفريد؟
3- اگر بخواهيم جلوه اي از محبت خداوند را ببينيم چه چيزي را بايد مشاهده كنيم؟
4- ظرف هستي لبريز از محبت چه كسي است؟
5- خداوند اساس و پايه دين داري را چه چيزي قرار دارد؟
6- تصميم ها و كارهاي انسان سرچشمه ي چه چيزهايي هستند ؟توضيح دهيد؟
7- آثار محبت الهي به چند دسته تقسيم مي شود؟
8- پيروي از خداوند را توضيح دهيد؟
9- امام صادق (ع) در مورد پيروي از خداوند چه مي فرمايند؟
10- چه راهي انسان را به خدا مي رساند ؟توضيح دهيد؟
11- چه چيزي آغازگر دوستي با خداست؟
12- پايه و اساس اسلام چه كلمه اي است؟
13- كتاب جاذبه و دافعه علي(ع) اثر كيست؟
الف: شهيد بهشتي ب: شهيد چمران ج: شهيد مطهري د: شهيد دستغيب
________________________________________
درس دوازدهم
1- اين سخن از كيست؟(آراستگي از اخلاق مومنان است)
2- آيا ظاهر و باطن انسان با يكديگر ارتباط دارند؟ با ذكر يك مثال توضيح دهيد؟
3- انسان عفيف چه چيزي دارد؟ و اين موضوع باعث چه مي شود؟
4- آيا عفاف تنها مخصوص زنان است؟
5- چرا عفاف در زنان جلوه اي زيباتر دارد؟
6- چه چيزي در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد؟ و در معناي اين مورد چه عواملي گنجانده شده اند؟
7- عزت واقعي نزد كيست؟
8- از نشانه هاي رفع شكست خورده و مغلوب چيست؟
9- ازمهم ترين برنامه هاي ديني چيست؟
10- كانون عفاف در خانواده چه كسي است؟
11- اين حديث از كيست؟
( دو ركعت نماز كه با بوي خوش گزارده شود بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون بوي خوش است)
الف: رسول خدا (ص) ب: امام علي(ع) ج: امام صادق(ع) د: امام سجاد(ع)
________________________________________
درس سیزدهم
1 - ميزان گرايش به پوشش و حجاب در اديان مختلف با چه چيزي رابطه اي مستقيم دارد؟
2 - دراجتماعات مختلف چه انسان هايي از پوشش كاملتر و متين تري استفاده مي كنند؟
3 - پوشش در آيين مسيحيت چگونه مي باشد؟
4 - پوشش در آيين يهود چگونه بوده است؟
5 - اگر مرد مسئوليت خود را انجام ندهد چه اتفاقي مي افتد؟
6- سخني از حضرت رسول در مورد نگاه به نامحرم بنويسيد؟
7- زنان چگونه بايد پوشش خود را تنظيم كنند؟
8- پوشش باعث چه چيزي در درون زن مي شود؟
9- اسلام مردان را موظف به رعايت چه شروطي كرده است؟
10- انسان در مقابل نعمت وموهبت الهي چه مسئوليت را بر عهده دارد؟
11 - منشا تفاوت زنان و مردان چيست؟
________________________________________
درس چهاردهم
1- لازمه ي رستگاري و سربلندي جامعه ي اسلامي چيست؟
2- امام صادق(ع) موثرترين و بهترين راه فراخواني به خير و نيكي را چه مي داند و در اين مورد چه مي فرمايند؟
3- چه موقع امر به معروف و نهي از منكر ضرورت مي يابد؟
4- سه شرط از شرايط امر به معروف و نهي از منكر را بنويسيد؟
5- مراحل امر به معروف و نهي از منكر را بنويسيد؟
6- امام خميني راجع به روش هاي درست امر به معروف و نهي ا زمنكر چه توصيه هايي مي كند؟
7- اثرات دعوت به خير و نيكي ها را توضيح دهيد؟
8- چه كسي مي تواند دعوت را انجام دهد ؟
9- رسول خدا (ص) در مقام كسي كه امر به معروف ونهي از منكر مي كند چه مي فرمايد؟
________________________________________
درس پانزدهم
1- هر شخص يا ملت چگونه مي تواند راه سربلندي را طي كند؟
2- از نظر امام علي()ع) فقر چگونه متولد مي شود؟
3- امام علي (ع) چگونه عزت نفس خود را نگه مي داشت؟
4- چه زماني نفس ، انسان ها را مشغول مي كند؟
5- برخي از آثار كار در تربيت انسان را فقط بر شمريد.
6- از نظر امام علي(ع) چه دستي آتش را لمس نخواهد كرد؟
7- اين سخن ( هر كس بار زندگي خود را به دوش مردم اندازد ،ملعون است ) از كيست؟
________________________________________
درس شانزدهم
1- كار و تلاش اقتصادي چه مواردي را در پي خواهد داشت؟
2- در بينش و تفكر اسلامي كار خلاق و مولد منشا اصلي چيست؟
3- كارهاي انسان به چند دسته تقسيم مي شوند هر يك از را توضيح دهيد؟
4- مشاركت اقتصادي چه زماني و توسط چه عواملي پديد مي آيد؟
5- چه زماني چرخ توليد به كار مي افتد ؟
6- فعاليت بانك به چه صورت است؟
7- تامين نيازهاي عمومي جامعه به چه صورت است؟
8- شرايط خمس را توضيح دهيد؟
9- امام علي (ع) راجع به دريافت ماليات به مالك اشتر چه فرمود؟
10- حساب سال داشتن به چه معناست؟
11- عبارت قرآني ( فاولئك هم المضعفون) به چه معناست؟
12- مصارف زكات بر اساس آيه 60 سوره توبه را بنويسيد؟
13- زكات به چه چيزهايي تعلق دارد نام ببريد؟
14- خمس چيست؟ و بر چند چيز تعلق مي گيرد نام ببريد؟
درس اول
1- مهم ترين و آشكارترين ويژگي جهان واقعي چيست؟ و اثر آن را در چه چيزهايي مشاهده مي كنيم؟
2- پنج مورد از ويژگي هاي جهان واقعي را ذكر كنيد؟
3- كدام ويژگي سبب پيدايش نظام مي شود؟
4- همكاري و پيوستگي و ارتباط در يك نظام به چه منظور است؟
5- برتري مجموعه ي منظم در برابر مجموعه ي نامنظم چيست؟
6- با توجه به آيات ( لايات لاولي الالباب الذين يذكرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم و يتفكرون في خلق الاسماوات و الارض)
الف: اهل خرد چه كساني هستند؟
ب: منظور از قياما و قعودا چيست؟ ( معني كنيد)
7- عبارت قرآني را ترجمه كنيد( لقومه يعقلون)
________________________________________
درس دوم
1- رابطه ي طولي را تعريف كرده و مثالي براي آن بياوريد؟
2- رابطه ي عرضي را تعريف كرده و مثالي براي آن بياوريد؟
3- مبدا و منشا دانش بشري چيست؟
4- مصنوعات بشري با الهام از چه چيزي به وجود مي آيند؟
5- چگونه مصنوعات متنوع تر و دقيق تر خواهد شد؟
6- اين آيه به چه موضوعي اشاره دارد؟ (فتبارك الله احسن الخالقين)
7- نظام جهاني چه هدفي را دنبال مي كند واجراي آن براي چه سازمان يافته اند و مي كوشند؟
8- با شناخت ساختمان دقيق موجودات و غايتمندي آنها حضور ...............و.............. را مشاهده مي كنيم؟
________________________________________
درس سوم
1- ارزش هر انساني به چه چيزي بستگي دارد؟
2- مقام خلافت الهي چيست و چه كسي با چه ويژگي هايي شايسته ي چنين مقامي است؟
3- خداوند به انسان چه چيزي بخشيده كه او مي تواند حقايق جهان پيرامون را بشناسد؟
4- انسان چه زماني احساس خرسندي مي كند و چه زماني ملامت گر خويش است ؟
5- بعدهاي وجود انسان را نام ببريد و ويژگي هاي هر يك جداگانه برشماريد؟
6- گزينه هاي صحيح را انتخاب نماييد؟
الف: خوابهاي با صحنه هاي آشفته و بي اساس بيانگر چيست؟
1- موضوع مهم 2- خستگي 3-حالت عميق 4-حوادث آينده
ب: خداوند گوهر وجود انسان را با حقيقتي ملكوتي به نام ...................سرشت.
1-روح 2-جسم 3- كرامت 4-قدرت تفكر و تعقل
7- اين سخن از كيست؟ ( خدا رحمت كند انساني را كه بداند از كجا آمده در كجا قرار دارد و به سوي كجا رهسپار خواهد شد)
8- الف: امام جعفر صادق (ع) ب: حضرت رسول اكرم (ص)
ج: حضرت علي(ع) د: امام سجاد(ع
________________________________________
درس چهارم
1- وديعه ها و امانات الهي براي سفر به سوي كمال را نام ببريد؟
2- حضرت علي (ع) عقل را چگونه توصيف كرده است؟
3- چه هنگام زيبايي ايمان و عمل صالح در وجود انسان تجلي مي كند؟
4- موانع رشد و رستگاري را نام ببريد؟
5- علت سقوط انسان از كمال و فلاح به گناه چيست؟
6- امام صادق (ع) عقل و جهل را چگونه توصيف كرده است؟
7- شيطان از چه راه هايي انسان را به نافرماني از خدا وسوسه مي كند؟
8- زندگي صحنه جنگي سخت ميان ................و...................است.
________________________________________
درس پنجم
1- انسان ها معمولا در برخورد با مرگ چند ديدگاه دارند؟(با توضيح )
2- صاحبان ديدگاه اول در برخورد با مرگ چگونه مي انديشند ؟
3- از پيامدهاي مهم نگرش اول چيست؟
4- ديدگاه پيروان اديان الهي در رابطه با مرگ چيست؟
5- رسول خدا(ص) در رابطه با ديدگاه دوم (مرگ) چه مي فرمايند؟
6- چند مورد از پيامدهاي نگرش دوم در رابطه با مرگ را بنويسيد
7- چرا زندگي انسان هاي عصر جديد با همه ي پيشرفت ها گرفتار نوعي عدم تعادل شده است؟
8- لا يرجون يعني چه؟
الف: بازگشت دارند ب: رجعت نمي كنند
ج: اميد ندارند د: راضي نيستند
________________________________________
درس ششم
1- كار حكيمانه چگونه كاري است؟
2- حكيم به چه كسي مي گويند؟
3- دو ويژگي انسان را نوشته ، توضيح دهيد؟
4- انسان چگونه به خصلت الهي آراسته مي شود؟
5- انسان ها چگونه توسط قرآن كريم به ضرورت معاد پي مي برند؟
6- شعر داده شده از كدام شاعر است ؟( ما ز بالاييم و بالا مي رويم ما ز درياييم و دريا مي رويم
________________________________________
درس هفتم
1- برخي از خصوصيات عالم برزخ را بيان كنيد؟
2- بنابر فرمايش امام صادق (ع) مومن بعد از مرگ از شش چيز بهره مند مي شود ، آن شش مورد را ذكر كنيد؟
3- سخن پيشوايان دين بيانگر چه مطلبي است ؟
4- بعد از نابودي انسان چه چيزي از او باقي مانده و بر چه چيزي تاثير مي گذارد؟
5- فرمايش امام علي (ع) پيرامون مراحل اوليه مرگ انسان چيست؟
6- بعد از جنگ بدر خدا به كشته شدگان چه پيامي داد؟
7- قرآن كريم در مورد حق و عدل چه مي فرمايند ؟ توضيح دهيد؟
________________________________________
درس هشتم
1- برپايي قيامت در چند مرحله انجام مي گيرد؟
2- چند نمونه از شاهدان و گواهان دادگاه عدل الهي در روز قيامت را فقط نام ببريد؟
3- ويژگي و خصوصيت نامه ي اعمال انسان در قيامت چيست چه تفاوتي با نامه هاي ثبت شده در اين دنيا دارد؟
4- طبق سخن امام صادق (ع) آيا واقعا اعمال وزن مي شوند؟ توضيح دهيد؟
5- معني اين عبارت قرآني چيست؟ ( و كفي بنا حاسبين)
________________________________________
درس نهم
1- به طور خلاصه بيان كنيد كه دوزخيان پس از دچار شدن به عذاب با حسرت چه مي گويند و چه پاسخي مي شنوند ؟
2- جايگاه نيكوكاران و خصوصياتي از بهشت را طبق آيات و روايات اسلامي توصيف كنيد؟
3- خلاصه اي از فرمايش امام علي(ع) در توصيف بهشت را بيان كنيد؟
4- انواع پاداش وكيفر اعمال انساني را در اين دنيا توضيح دهيد با ذكر مثال ؟
5- جايگاه گناهكاران و خصوصياتي از جهنم را طبق آيات و روايات الهي ترسيم كنيد؟
6- بئس يعني چه؟
الف: چه سخت است ب: چه ساده است ج: چه بد است د: چه خوب است
________________________________________
درس دهم
1- معني اين لغات را بيان كنيد؟
الف: قطا ب: لا نفضوا ج: فاعف د: حسبي
2- توكل به چه معناست؟
3- انساني كه به خدا توكل مي كند ، چگونه سعادتمند مي گردد؟
4- شرط رسيدن به بي نيازي و عزت چيست؟
5- تكيه بر غير خدا چه چيزي را نتيجه مي دهد؟
6- اگر توكل بر خدا حقيقي و همراه با اخلاص باشد ، چه سودي براي انسان خواهد داشت؟
7- توكل چه زماني معنا دارد؟
8- عبارت قرآني (تدعون من دون الله ) به چه معناست؟
9- اين حديث ( بي نيازي و عزت در گردشند و چون به محل توكل برسند آنجا را وطن سازند)
الف: امام سجاد(ع) ب: امام محمد باقر(ع)
ج: امام جعفرصادق د: حضرت علي (ع9
________________________________________
درس یازدهم
1- آفرينش با..................و........... شروع شد.
2- خداوند با كدام يك از اسامي خود انسان را آفريد؟
3- اگر بخواهيم جلوه اي از محبت خداوند را ببينيم چه چيزي را بايد مشاهده كنيم؟
4- ظرف هستي لبريز از محبت چه كسي است؟
5- خداوند اساس و پايه دين داري را چه چيزي قرار دارد؟
6- تصميم ها و كارهاي انسان سرچشمه ي چه چيزهايي هستند ؟توضيح دهيد؟
7- آثار محبت الهي به چند دسته تقسيم مي شود؟
8- پيروي از خداوند را توضيح دهيد؟
9- امام صادق (ع) در مورد پيروي از خداوند چه مي فرمايند؟
10- چه راهي انسان را به خدا مي رساند ؟توضيح دهيد؟
11- چه چيزي آغازگر دوستي با خداست؟
12- پايه و اساس اسلام چه كلمه اي است؟
13- كتاب جاذبه و دافعه علي(ع) اثر كيست؟
الف: شهيد بهشتي ب: شهيد چمران ج: شهيد مطهري د: شهيد دستغيب
________________________________________
درس دوازدهم
1- اين سخن از كيست؟(آراستگي از اخلاق مومنان است)
2- آيا ظاهر و باطن انسان با يكديگر ارتباط دارند؟ با ذكر يك مثال توضيح دهيد؟
3- انسان عفيف چه چيزي دارد؟ و اين موضوع باعث چه مي شود؟
4- آيا عفاف تنها مخصوص زنان است؟
5- چرا عفاف در زنان جلوه اي زيباتر دارد؟
6- چه چيزي در مقابل حقارت و ذلت قرار دارد؟ و در معناي اين مورد چه عواملي گنجانده شده اند؟
7- عزت واقعي نزد كيست؟
8- از نشانه هاي رفع شكست خورده و مغلوب چيست؟
9- ازمهم ترين برنامه هاي ديني چيست؟
10- كانون عفاف در خانواده چه كسي است؟
11- اين حديث از كيست؟
( دو ركعت نماز كه با بوي خوش گزارده شود بهتر از هفتاد ركعت نماز بدون بوي خوش است)
الف: رسول خدا (ص) ب: امام علي(ع) ج: امام صادق(ع) د: امام سجاد(ع)
________________________________________
درس سیزدهم
1 - ميزان گرايش به پوشش و حجاب در اديان مختلف با چه چيزي رابطه اي مستقيم دارد؟
2 - دراجتماعات مختلف چه انسان هايي از پوشش كاملتر و متين تري استفاده مي كنند؟
3 - پوشش در آيين مسيحيت چگونه مي باشد؟
4 - پوشش در آيين يهود چگونه بوده است؟
5 - اگر مرد مسئوليت خود را انجام ندهد چه اتفاقي مي افتد؟
6- سخني از حضرت رسول در مورد نگاه به نامحرم بنويسيد؟
7- زنان چگونه بايد پوشش خود را تنظيم كنند؟
8- پوشش باعث چه چيزي در درون زن مي شود؟
9- اسلام مردان را موظف به رعايت چه شروطي كرده است؟
10- انسان در مقابل نعمت وموهبت الهي چه مسئوليت را بر عهده دارد؟
11 - منشا تفاوت زنان و مردان چيست؟
________________________________________
درس چهاردهم
1- لازمه ي رستگاري و سربلندي جامعه ي اسلامي چيست؟
2- امام صادق(ع) موثرترين و بهترين راه فراخواني به خير و نيكي را چه مي داند و در اين مورد چه مي فرمايند؟
3- چه موقع امر به معروف و نهي از منكر ضرورت مي يابد؟
4- سه شرط از شرايط امر به معروف و نهي از منكر را بنويسيد؟
5- مراحل امر به معروف و نهي از منكر را بنويسيد؟
6- امام خميني راجع به روش هاي درست امر به معروف و نهي ا زمنكر چه توصيه هايي مي كند؟
7- اثرات دعوت به خير و نيكي ها را توضيح دهيد؟
8- چه كسي مي تواند دعوت را انجام دهد ؟
9- رسول خدا (ص) در مقام كسي كه امر به معروف ونهي از منكر مي كند چه مي فرمايد؟
________________________________________
درس پانزدهم
1- هر شخص يا ملت چگونه مي تواند راه سربلندي را طي كند؟
2- از نظر امام علي()ع) فقر چگونه متولد مي شود؟
3- امام علي (ع) چگونه عزت نفس خود را نگه مي داشت؟
4- چه زماني نفس ، انسان ها را مشغول مي كند؟
5- برخي از آثار كار در تربيت انسان را فقط بر شمريد.
6- از نظر امام علي(ع) چه دستي آتش را لمس نخواهد كرد؟
7- اين سخن ( هر كس بار زندگي خود را به دوش مردم اندازد ،ملعون است ) از كيست؟
________________________________________
درس شانزدهم
1- كار و تلاش اقتصادي چه مواردي را در پي خواهد داشت؟
2- در بينش و تفكر اسلامي كار خلاق و مولد منشا اصلي چيست؟
3- كارهاي انسان به چند دسته تقسيم مي شوند هر يك از را توضيح دهيد؟
4- مشاركت اقتصادي چه زماني و توسط چه عواملي پديد مي آيد؟
5- چه زماني چرخ توليد به كار مي افتد ؟
6- فعاليت بانك به چه صورت است؟
7- تامين نيازهاي عمومي جامعه به چه صورت است؟
8- شرايط خمس را توضيح دهيد؟
9- امام علي (ع) راجع به دريافت ماليات به مالك اشتر چه فرمود؟
10- حساب سال داشتن به چه معناست؟
11- عبارت قرآني ( فاولئك هم المضعفون) به چه معناست؟
12- مصارف زكات بر اساس آيه 60 سوره توبه را بنويسيد؟
13- زكات به چه چيزهايي تعلق دارد نام ببريد؟
14- خمس چيست؟ و بر چند چيز تعلق مي گيرد نام ببريد؟
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و یکم دی ۱۳۹۰ ساعت 21:53 توسط گروه دین وزندگی
|