آیات و روایات دین و زندگی 2 (هدیه نشر الگو)
آیات و روایات دین و زندگی 4 (هدیه نشر الگو)

 

 

    بارم‌بندی درس دین و زندگی (2) پایه یازدهم متوسطه دوم کد 111204

رشته های علوم تجربی، ریاضی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش

دوره دوم متوسطه ـ سال تحصیلی 97 ـ 1396

 

الف: ارزشیابی مستمر

1- قرائت قرآن کریم (4 نمره):

- از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات ابتدای درس, ارزشیابی به عمل می‌آید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر می‌شود.

- در صورتی که دانش‌آموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمی‌کند به ازای هر حرف 25/0 وحداکثر یک نمره از قرائت اوکسر می‌شود.

- درصورتی که دانش‌آموزآیات را به صورت مقطع ومکرر بخواند از5/0نمره تا1نمره از نمره قرائت اوکسرمی‌شود.

- چنانچه دانش‌آموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمره قرائت او افزوده می‌شود.

2- انجام فعالیت‌های داخلدرس و پرسش از متن (7 نمره)  :

- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در هر درس با عناوینی مانند : فعالیت کلاسی، بررسی و مقایسه مشخص شده اند.

 - سؤال هایی که دبیر هنگام تدریس از دانش آموزان می پرسد .

3- پاسخ به سؤال های بخش اندیشه و تحقیق (4 نمره)

- سؤال ها وفعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق ، باتوجه به توانایی دانش آموزان درپاسخ گویی

- سؤال هایی که دبیر در جلسه بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسد.

4- مشارکت در کار‌ گروهی و گفت و گوها (5 نمره )

 

تذکر: دانش‌آموزانی که برخی از کارهای بخش �پیشنهاد� کتاب درسی یا به ابتکار خود؛ فعالیت‌های ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق ‌العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20) در هر نوبت تحت عنوان �خلاقیت‌های علمی و هنری� اضافه می‌گردد.

 

ب: ازرشیابی پایانی

1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره):

ازهردانش‌آموز در هر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه ابتدای هر درس،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر انجام می گیرد.

 

2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)

شهریور، بزرگسال و دی‌ماه

پایانی نوبت دوم

پایانی نوبت اول

درس

2

5

5

اول و دوم

3

6

سوم و چهارم

5/2

5

پنجم و ششم

5/2

5/3

 

هفتم و هشتم

5/3

5/4

 

نهم و دهم

5/2

3

 

یازدهم و دوازدهم

16

16

16

جمع

 

1- موارد زیر در ارزشیابی پایانی لحاظ نشود :

پیشنهاد ها، پاورقی‌ها، بیشتر بدانیم و فعالیت‌هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند.

2- حفظ کردن عین آیات وروایات و ترجمه آنها ضروری نیست، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. بنابر این نباید سوال به گونه ای طراحی شود که لازمه آن حفظ کردن ِآیه یا ترجمه آن باشد، بلکه صرفا باید از مفهوم و پیام آیه سوال طراحی شود.

3- آیات ابتدای هر درس برای قرائت در کلاس است و صرفا در ارزشیابی مستمر و پایانی به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود( 4 نمره) و نباید هیچ گونه سوالی در امتحانات کتبی و آزمون های ورودی دانشگاه ها از این آیات طراحی شود.

4- ترجمه آیات ابتدای هر درس

 

 

 

 

الف - اقلیت های کلیمی ، زردشتی وآشوری

 ارزشیابی مستمر و پایانی هر کدام  20 نمره ( نوبت اول ، دوم و شهریِور ):

       1 –کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق (سال گذشته)  (10نمره)

      2- کتاب اختصاصی هریک از اقلیت های مذکور    (10نمره)

ب- اقلیت ارمنی : به علت نداشتن کتاب اختصاصی،  تمام 20 نمره ارزشیابی مستمر و20 نمره  ارزشیابی پایانی به کتاب مشترک تعلیمات ادیان واخلاق (سال گذشته) اختصاص دارد.

 

بارم‌بندی درس دین و زندگی (2) پایه یازدهم متوسطه دوم کد 111205

رشته علوم انسانی

دوره دوم متوسطه ـ سال تحصیلی 97 ـ 1396

 

الف: ارزشیابی مستمر

1- قرائت قرآن کریم (4 نمره)

- از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات ابتدای درس, ارزشیابی به عمل می‌آید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر می‌شود.

- در صورتی که دانش‌آموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمی‌کند به ازای هر حرف 25/0 وحداکثر یک نمره از قرائت اوکسر می‌شود.

- درصورتی که دانش‌آموزآیات را به صورت مقطع ومکرر بخواند از5/0نمره تا1نمره از نمره قرائت اوکسرمی‌شود.

- چنانچه دانش‌آموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمره قرائت او افزوده می‌شود.

2- انجام فعالیت‌های داخل درس و پرسش از متن (7 نمره) 

- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در هر درس با عناوینی مانند : فعالیت کلاسی, بررسی و مقایسه مشخص شده اند.

 - سؤال هایی که دبیر هنگام تدریس از دانش آموزان می پرسد .

3- پاسخ به سؤال های بخش اندیشه و تحقیق (4 نمره)

- سؤال ها وفعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق ، باتوجه به توانایی دانش آموزان درپاسخ گویی

- سؤال هایی که دبیر در جلسه بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسد.

4- مشارکت در کار‌ گروهی و گفت و گوها (5 نمره )

 

تذکر: دانش‌آموزانی که برخی از کارهای بخش�پیشنهاد� کتاب درسی یا به ابتکار خود  فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق ‌العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت  تحت  عنوان �خلاقیت‌های علمی و هنری� اضافه می‌گردد.

 

ب: ازرشیابی پایانی

1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره)

ازهردانش‌آموز در هر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه ابتدای هر درس،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر انجام می گیرد.

 

2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)

شهریور

پایانی نوبت دوم

پایانی نوبت اول

درس

5/2

5

5/4

اول،دوم و سوم

5/2

5/4

چهارم و پنجم

3

7

ششم وهفتم و هشتم و نهم

2

3

 

ده و یازده

2

5/2

دوازده و سیزده

2

5/2

 

چهارده و پانزده

2

3

 

شانزده و هفده و هجده

16

16

16

جمع

 

موارد زیر در ارزشیابی پایانی لحاظ نشود:

1- پیشنهاد ها، پاورقی ها، بیشتر بدانیم و فعالیت هایی که با علامت  ستاره مشخص شده اند.

2- حفظ کردن عین آیات وروایات و ترجمه آنها ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. بنابر این نباید سوال به گونه ای طراحی شود که لازمه آن حفظ کردن ِآیه یا ترجمه آن باشد، بلکه صرفا باید از مفهوم و پیام آیه سوال طراحی شود.

3- آیات ابتدای هر درس برای قرائت در کلاس است و صرفا در ارزشیابی مستمر و پایانی به صورت شفاهی از دانش آموزان پرسیده می شود( 4 نمره) و نباید هیچ گونه سوالی در امتحانات کتبی و آزمون های ورودی دانشگاه ها از این آیات طراحی شود.

4-ترجمه آیات ابتدای هر درس