نمونه سوالات متن در دین و زندگی دوره معارف اسلامی پیش دانشگاهی
نمونه سوالات متن در دین و زندگی دوره معارف اسلامی1) پیش دانشگاهی - درس 1 تا درس6
باسمه تعالي
نمونهي سؤالات درس اول كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
دبيرستان غير انتفاعي دانشگاه
1- چگونه ميتوان به حقيقت وجودي اشياء پي برد؟
2- آيهي « أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ » خطاب به چه كساني است؟
3- پيام آيهي « أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ » چيست؟
4- پيام آيهي « وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» چيست؟
5- پيام آيهي « إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ» چيست؟
6- پيام آيهي « وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ » چيست؟
7- پيام آيهي « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ » چيست؟
8- معني حق و حقيقت چيست؟ توضيح دهيد.
9- كدام جمله صحيح است:
الف– ذات خدا مساوي با موجود بودن است @ نيست @
ب – ذات ما و اشياء و موجودات جهان مساوي با موجود بودن است @ نيست @
ج- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد نيازمند است @ نيست @
د- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد پديده است @ نيست @
هـ- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد قائم به ذات است @ نيست @
10- به طور خلاصه استدلال كنيد كه جهان، در هستي خود به خدا نيازمند است.
11- نيازمندي وجودي مخلوقات به خداوند، شامل چند مرحله است؟ نام ببريد.
12- جملههاي صحيح را تعيين كنيد: ص @ غ @
رابطهي خدا با مخلوقات شبيه رابطهي :
الف- دهندهي يك شئ به ديگري است. ص @ غ @
ب- دهندهي ليوان آب به دوست است. ص @ غ @
ج- منبع نور و نور است. ص @ غ @
13- رابطه خدا با چهان را با رابطه ساعت و ساعتساز مقايسه كنيد و شباعتها و تفاوتهاي آن را بنويسيد.
14- چرا در قرآن كريم، خداوند«غني» خوانده شده است و انسانها و ساير مخلوقات «فقير»؟
15- انسانها در چه صورتي فقر و نيازمندي خود به خدا را بهتر درك ميكنند؟
16- اگر انسانها فقر و نيازمندي خود را به خدا بهتر درك كنند . . . . شان در پيشگاه خداوند قويتر و بيشتر ميشود.
17- يك چيز در چه صورتي به ديگري نيازمند است؟
18- يك چيز در چه صورتي پديده خوانده ميشود؟
19- چرا ديدن خدا از وراي پردهي ظاهر براي جوانان امكانپذيرتر است؟
20- اين سخن امام علي(ع) را تكميل كنيد: «سپاس خداي را كه با ......... براي آفريدگان تجلي كرد.»
نمونهي سؤالات درس دوم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- معناي توحيد چيست؟
2- مراتب توحيد را نام ببريد.
3- هر يك از جملات زير بيانگر كدام قسم توحيد و يا شرك است؟
|
|
خداوند از هيچ جهتي به هيچ موجودي نيازمند نيست. |
|
|
تنها مبدأ و خالق جهان خداست. |
|
|
جهان نه از اصلهاي متعددپديد آمده و نه به اصلهاي متعدد باز ميگردد. |
|
|
دو يا چند خداي مستقل وجود دارند كه هر كدام خالق بخشي از جهان هستند. |
|
|
دو يا چند خداي مستقل وجود دارند كه به طور دستهجمعي اين جهان را آفريدهاند. |
|
|
اعتقاد به خداي نور و خداي ظلمت. |
|
|
اعتقاد به خداي باران، خداي زمين، خداي باد و . . . |
|
|
خداوند براي ادارهي جهان نياز به هيچيك از مخلوقات ندارد. |
|
|
هيچ مخلوقي در كارهاي خويش بينياز و مستقل از خدا نميتواند عمل كند. |
|
|
هيچ جنبش و نيرويي نيست مگر به عنايت خداوند بلند مرتبه و بزرگ. |
|
|
با ياري خداوند و نيروي او برميخيزم و مينشينم. |
|
|
نيرو و توان ما در انجام كارها از خداست. |
|
|
مخلوقات در كارهاي خود مستقل از خدا عمل ميكنند. |
|
|
خداوند برخي از كارهاي خود را به ديگران واگذار كرده است. |
|
|
آب و دارو در رفع تشنگي و در شفابخشي، مستقل از خداوند تأثير ميگذارند. |
|
|
هرگونه تصرف در جهان، شايستهي خداست. |
|
|
خداوند تدبير و پرورش همهي مخلوقات را به عهده دارد. |
|
|
خداوند مخلوقات جهان را به سوي مقصدي كه براي آنها معين فرموده هدايت ميكند. |
|
|
انسانها مستقل از خداوند ميتوانند امور را تدبير كنند. |
4- توحيد ذاتي را توضيح دهيد.
5- توحيد افعالي را توضيح دهيد.
6- توحيد در مالكيت را توضيح دهيد.
7- توحيد در ولايت را توضيح دهيد.
8- توحيد در ربوبيت را توضيح دهيد.
3- توحيد صفاتي را توضيح دهيد.
10- اگر چند خالق براي جهان تصور كنيم، هركدام از آنها را . . . . . و . . . . . فرض كردهايم.
11- اگر چند خالق براي جهان تصور كنيم، هركدام از آنها را محدود و ناقص فرض كردهايم. چرا؟
12- چرا هيچ مخلوقي در كارهاي خويش بينياز و مستقل از خدا نميتواند عمل كند؟
13- با يك استدلال بيان كنيد كه خداوند در كارهاي خود از ديگران بينياز است.
14- استفاده از عبارتهايي مانند «ان شاء الله» و «اگر خدا كمك كند» در فرهنگ ديني ما به چه معناست؟
15- اگر مالكيت از آن خداست، آيا مالكيتي كه انسانها دارند و خود را صاحب دسترنج خود ميدانند، با مالكيت خداوند در تضاد نيست؟
16- اگر خداوند ولي و سرپرست همهي مخلوقات است، ولايت ديگران (مانند ولايت پيامبر) چگونه است؟
17- چرا يك باغبان، كشت و فعاليت خود را گاهي به خود نسبت ميدهد و گاهي به خداوند؟
18- از ديدگاه امام علي(ع) عاليترين مرتبهي توحيد كدام است؟
19- هر يك از آيات زير بيانگر چه كدام مرتبهي توحيد پيام آيه را بنويسيد است؟
|
|
آيه |
توحيد يا شرك |
پيام آيه |
|
|
وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأُمُورُ |
|
|
|
|
... مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ |
|
|
|
|
أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ |
|
|
|
|
أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ |
|
|
|
|
قُلِ اللّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ |
|
|
|
|
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ |
|
|
|
|
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ |
|
|
|
|
نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِينَ |
|
|
|
|
وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ |
|
|
|
|
وَلَايُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا |
|
|
|
|
وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ |
|
|
|
|
وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ |
|
|
|
|
وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ |
|
|
نمونهي سؤالات درس سوم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- اطاعت از غير خدا در چه صورتي نابجا و غلط است؟
2- چرا اطاعت از پيامبر و جانشينانش عليهم السلام لازمه ي توحيد عملي است؟
3- منظور از توحيد عملي چيست؟
4- آيهي شريفهي « إِنَّ اللّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَـذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ » را ترجمه كرده و بگوييد كه چگونه بيانگر ارتباط توحيد افعالي و توحيد عملي است؟
5- نام ديگر توحيد عملي چيست؟ ابعاد توحيد عملي را نام ببريد.
6- توحيد عملي چه تأثيري در فرد دارد؟
7- مراتب شرك عملي را توضيح دهيد.
8- شرك جلي و شرك جلي را توضيح دهيد.
9- بين انسان موحد و انسان مشرك چه تفاوتي در شخصيت دارند؟
10- توحيد عملي چه تأثيري در جامعه دارد؟
11- معني بعد اجتماعي در توحيد عملي چيست؟
12- چگونه بعد اجتماعي توحيد عملي تحقق مييابد؟
13- ميان بعد فردي و بعد اجتماعي توحيد عملي چه تشابه و تناسبي وجود دارد؟
14- جامعهي توحيدي چه خصوصياتي دارد؟
15- جامعهي غيرتوحيدي چه خصوصياتي دارد؟
16- منظور از شرك اجتماعي چيست؟
17- چه تفاوتي ميان اقسام سهگانهي توحيد با توحيد در عبادت وجود دارد؟
18- كدام كلمه مهمترين شعار اسلام و جامع همهي ابعاد توحيد است؟
19- در نظرداشتن و توجه به كلمهي «لاالهالاالله» موجب . . . . . . . . ميشود.
20- چرا پيشوايان ما توصيه كردهاند كه در طول روز كلمهي «لاالهالاالله» را تكرار كنيم؟
21- كدام عبارت دربردارندهي توحيد نظري و توحيد عملي است؟
22- خداوند كلمهي «لاالهالاالله» را . . . . . . . . . . ناميده است.
23- چه عواملي باعث شده كه زندگي انسان عصر جديد با زندگي توحيدي همخواني ندارد؟ به طور خلاصه توضيح دهيد.
24- چه چيز باعث شده كه انسانهاي امروزي، در عين پذيرش توحيد، همواره از خدا غافلاند؟
25- توحيد نظري در چه زماني ميتواند ثمره و ميوهي خود را بدهد؟
26- بتپرستي جهان گذشته را با بتپرستي جهان متمدن مقايسه كنيد.
27- ريشهي بتپرستي و شرك جديد چيست؟
28- در مسير شناخت بتپرستي و شرك جديد، توجه به كدام نكته اهميت دارد؟
29- نمونههايي از بتهاي دروني و بيروني عصر حاضر را نام ببريد.
نمونهي سؤالات درس چهارم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- انسان همواره بر سر دوراهي ......... و ......... قرار دارد.
2- آيهي شريفهي «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ » خطاب به چه كساني است؟
3- اخلاص در بندگي به چه معنايي است؟
4- هر عمل از چند جزء تشكيل شده؟
5- منظور از حسن فاعلي و حسن فعلي چيست؟ با مثال توضيح دهيد.
6- حسن فاعلي چه نسبتي با حسن فعلي دارد؟
7- ميوهها و ثمرههاي اوليهي درخت توحيد چيست؟
8- بالاترين ميوهي اخلاص در بندگي چيست؟
9- براي رسيدن به حقيقت بندگي و اخلاص چه برنامههايي وجود دارد؟
10- يكي از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص «تقويت روحيهي حقپذيري» است آن را توضيح دهيد.
11- يكي از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص «افزايش معرفت به خداوند» است آن را توضيح دهيد.
12- يكي از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص «راز و نياز به خداوند و كمك خواستن از او» است آن را توضيح دهيد.
13- يكي از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص «ياد معاد و روز حساب» است آن را توضيح دهيد.
14- يكي از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص «اهتمام به عمل صالح» است آن را توضيح دهيد.
15- اولين قدم براي ورود به بندگي و اخلاص چيست؟
16- كسي كه در مقابل حق تسليم و خاضع است چه خصوصياتي دارد؟
17- خصوصيت كسي كه راه ورود حق را بر خود بسته چيست؟
18- خداوند خطاب به كدام پيامبر فرمود «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»؟
19- چه كساني در روز قيامت ميگويند« لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ»
20- قرآن كريم غالبا ايمان را قرين چه چيز معرفي نموده است؟
21- چرا قرآن كريم ايمان را قرين عمل صالح معرفي نموده است؟
22- عمل صالح چه تأثيري بر انسان ميگذارد؟
23- آيهي شريفهي «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» بيانگر كداميك از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟
24- آيهي شريفهي «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» بيانگر كداميك از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟
25- آيهي شريفهي «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» بيانگر كداميك از برنامههاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟
نمونهي سؤالات درس پنجم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- از چه چيزي به عنوان «انقلاب عليه خود» ياد مي شود؟
2- تفاوت انسان با موچودات ديگر در توانايي ايستادن در برابرموانع خارجي چيست؟
3- خداوند خلقت انسان را با چه گرايشهايي سرشته است؟
4- انسان چگونه در مقابل خدا ناسپاسي مي كند؟
5- عامل خاموش شدن چراغ عقل و فطرت در انسان چيست؟
6- راه بيزاري از گناه چيست؟
7- آيا شدت تخريبي گناه در انسان يكسان است؟توضيح دهيد.
8- حقيقت توبه چيست؟ توضيح دهيد.
9- معناي توبه براي انسان چيست؟
10- معناي توبه براي خدا چيست؟
11- چرا گناه ظلم ناميده شده است؟
12- بين گناه تا غفران و بخشايش چه مراحلي بايد طي شود؟
13- اگر غران صورت نگيرد، چه اتفاقي مي افتد؟
14- منظور از «پيرايش» يا «تخليه» چيست؟
15- توبه . . . را پاك مي كند و . . . را مي شويد.
16- مراحل توبه را با توجه به سخن امام علي (ع) نام ببريد.
17- اولين مرحله ي تويه چيست؟
18- اولين مرحله ي توبه «پشيماني از گذشته» است آن را توضيح دهيد.
19- كدام مرحله از توبه است كه معمولا با استغفار همراه است؟
20- شعر «توبه بر لب سبحه بر كف دل پر از شوق گناه . . . . . » بيانگر كدام مرحله ي توبه است؟
21- دومين مرحله ي توبه «تصميم بر عدم بازگشت به گناه» است آن ار توضيح دهيد.
22- اظهار ندامت و استغفار در چه صورت پذيرفته نيست؟
23- در هنگام توبه جبران چه حقوقي بر انسان لازم است؟
24 آيا جبران حقوق مردم تنها در مسائل مادي مربوط به آن هاست؟ با ذكر مثال توضيح دهيد.
25- يكي از مراحل توبه «جبران حقوق الهي » است آن را توضيح دهيد.
26- مهمترين حق خداوند بر انسان چيست؟
27-منظور از توبه ي اجتماعي چيست؟چند نونه از بيماري ها و انحرافات اجتماعي ار نام ببريد.
28- راه اصلاح و معالجه ي جامعه از بيماري هاي اجتماعي چيست؟
29- قرآن كريم سرگذشت قوم حضرت يونس (ع) را در رابطه با توبه چگونه بيان ميكند؟
نمونهي سؤالات درس ششم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
- چه تفاوت اساسي ميان كارهاي انسان و كارهاي ديگر مخلوقات وجود دارد؟
- نشانههاي اختيار را نام ببريد.
- يكي از نشانههاي اختيار «تفكر و تأمّل» است آن را توضيح دهيد.
- يكي از نشانههاي اختيار «خرسندي پس از كار» است آن را توضيح دهيد.
- يكي از نشانههاي اختيار «احساس پشيماني» است آن را توضيح دهيد.
- يكي از نشانههاي اختيار «مسئوليتپذيري و نظام پاداش و جزا» است آن را توضيح دهيد.
- اينكه «تصميم ميگيرد» بيانگر كداميك از نشانههاي اختيار است؟
- اينكه «انسان دچار ترديد ميشود» بيانگر كداميك از نشانههاي اختيار است؟
- وجود «عهدها و پيماننامهها» بيانگر كداميك از نشانههاي اختيار است؟
- اينكه «» بيانگر كداميك از نشانههاي اختيار است؟
نمونهي سؤالات درس هفتم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- گذشت نیم قرن از دعوت پیامبر صلی الله علیه وآله و سلّم چه تأثیری در سرزمین های اطراف ایجاد شد؟
2- لازمه ی گذر از دوره ی جاهلی به عصر اسلام چه بود؟
3- رسول خدا صلی الله علیه وأله و سلّم رسالت خود را چگونه، با چه پیامی و از کجا آغاز کرد؟
4- محور رسالت پیامبر(ص) چیست؟
5- اعتقاد به توحید و معاد چه تأثیری در یاران پیامبر(ص) داشت؟
6- در نظام اجتماعی مورد نظر پیامبر(ص) مبنای اصلی چیست؟
7- از دیدگاه پیامبر(ص) اساس جهان برچه چیزی استوار است؟
8- از نظر پیامبر(ص) زندگی آدم ها بدون . . . . دوام نخواهد یافت.
9- با تشدید درگیری اسلام با مشرکان و ستمگران خداوند چه فرمانی به پیامبر(ص) ابلاغ فرمود؟
10- در چه زمانی خداوند به پیامبر فرمود: «فَلِذَلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ»؟
11- در زمینه ی برپایی نظام اجتماعی، پیامبر(ص) برای تحقق چه چیز تلاش می کرد؟
12- یکی از جنبه های عدالت خواهی پیامبر(ص) مبارزه با تبعیض نژادی بود آن را توضیح دهید.
13- پیامبر(ص) چگونه با خرافات باقیمانده از دوران جاهلیت مبارزه کرد؟
14- نمونه هایی از خرافات دورن جاهلیت را بنویسید.
15- اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد درباره ی چه یود؟
16- چه عواملی سبب شد تا سدّ جاهلیت و خرافه گویی شکسته شود؟
17- پیامبر(ص) نسبت به جهان چه دیدگاهی داشتند؟ توضیح دهید.
18- از نظر پیامبر(ص) هدف اصلی زندگی چیست؟
19- آیات قرآن به جای رویگردانی از نعمت های حلال، به دوری از چه چیزهایی توصیه می کند؟
20- خصوصیات جامعه ی اسلامی چیست؟
21- پیامبر(ص) در مورد دنیا و آخرت چه چیزهایی را مورد نکوهش قرار می دهد؟
22- زن در دوران جاهلیت چه جایگاهی داشت؟
23- زن در اسلام چه جایگاهی پیدا کرد؟
24- چه تفاوتی بین پیامبر(ص) و پادشاهان و رؤسای قبائل در مورد ملاک روابط میان ملتها وجود دارد؟
25- از دیدگاه پیامبر(ص) دو جبهه ای که در مقابل یکدیگرند کدامند؟ توضیح دهید.
نمونهي سؤالات درس هشتم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- هر تمدنی نتیجه ی چیست؟
2- عظمت هر تمدن به چه چیزی بستگی دارد؟
3- دروره ی شکوفایی اسلام در حوزه ی «علم و شاخه های آن» را توضیح دهید.
4- دروره ی شکوفایی اسلام در حوزه ی «نظام حکومتی و سیاسی» را توضیح دهید.
5- دروره ی شکوفایی اسلام در حوزه ی «فرهنگ و هنر» را توضیح دهید.
6- نیاکان ما به چه میزان به اندیشه و تفکر توجه داشته اند؟
7- پرسشگری در نیاکان ما در کدام حوزه ها جریان داشته است؟
8- نیاکان ما در جهان اسلام علوم بشری را به چند شاخه توسعه دادند و اقدامات آنان در شهرها چه بود؟
9- شوق و علاقه ی نیاکان ما به علم و دانش چه تأثیری به جای گذاشت؟
10- موقعیت دانشگاه های اسلامی در نزد اروپاییان چگونه بود؟
11- دانش مسلمین دربرگیرنده ی کدام حوزه ها بوده است؟
12- از رشته هایی که در تاریخ اسلام توسعه ی فراوان داشت . . . . و . . . . . و . . . . . بود.
13- تمدن قرون وسطایی مسیحی را با اندیشه ی مسلمانان مقایسه کنید.
14- تمدن قرون وسطایی مسیحی با تضاد میان . . . . . و . . . . . . آغاز شد.
15- تضاد میان دین و عقل در تمدن قرون وسطایی مسیحی تا چه زمانی ادامه داشت؟
16- دانشمندان مسلمان به چه دلیل به تفکر عقلی روی آوردند؟
17- دو دانشمند عقل گرای اسلامی را نام ببرید.
18- از بزرگترین دانشمندان عقل گرای دوران تمدن اسلامی . . . . . بود.
19- آثار کدام دانشمند اسلامی سبب توجه بیشتر اروپاییان به تفکر عقلی و دانش بشری شد؟
20- کتاب شفای ابن سینا یک دایره المعارف در . . . . . . ، . . . . . . . ، . . . . . . و است.
21- کدام بخش از کتاب شفای ابن سینا هنوز هم در جهان از مهم ترین کتابها در این علم محسوب می شود؟
22- دیدگاه ملاصدرا در باره ی رابطه ی عقل و دین چیست؟
23- از دیدگاه ملاصدرا فلسفه و قوانین آن باید با چه چیزهایی مطابقت داشته باشد؟
24- وضع مسلمانان را در امور مربوط به بهداشت و سلامتی توضیح دهید.
25- مسلمانان کدام شاخه های علمی را برای تبیین معارف قرآنی و سیره ی پیشوایان دین تأسیس کردند؟
26- دستاورد مسلمانان در تأسیس علوم دینی گویای چه چیز بود؟
27- یکی از ویژگی های فرهنگ علنی دوره ی اسلامی، عدم اختصاص علم به طبقه یا قشر خاص بود. توضیح دهید.
28- توجه زنان مسلمان به دانش چه تأثیری به جای گذاشت؟
29- بالندگی علمی در تمدن اسلامی، گرفتار چه مشکلات و آفت هایی بود؟
30- عوامل فکری افول تمدن اسلامی در قرن های بعد را نام ببرید.
31- جریان ظاهر نما و سطحی نگر در میان مسلمانان چه ویژگی هایی داشت؟
32- جریان متصوفه در عالم اسلام چه ویژگی هایی دارد و زمینه ساز چه چیز شد؟
33- زندگی سیاسی و روابط اجتماعی پیامبر(ص) بر چه اساسی بنا شده بود و چه آموزشی در این رابطه به مردم داده بودند؟
34- حاکمان اموی و عباسی پس از رحلت پیامبر(ص)چه شیوه ای را در حکومت پیش گرفتند؟
35- چه عواملی باعث شد تا ستمگران برخی ظواهر را مراعات کنند؟
36- قیام امام حسین(ع) در برابر یزید چه تأثیری به جای گذاشت؟
37- حاکمان اموی و عباسی همواره از چه چیز در امان نبودند؟
38- مبارزات سیاسی را قبل از ظهور اسلام و پس از آن با هم مقایسه کنید.
39- پیش از ظهور اسلام مبارزات سیاسی میان چه کسانی و برای چه هدفی صورت می گرفت؟
40- پس از ظهور اسلام مبارزات سیاسی میان چه کسانی و برای چه هدفی صورت می گرفت؟
41- منشأ اصلی تدوین قوانین توسط فقیهان چیست؟
42- فقیهان در تدوین قوانین اسلامی از کدام منایع حدیث استفاده کردند؟
43- تدوین قوانین فردی و اجتماعی توسط فقها چه تأثیری بر نظام زندگی دارد؟
44- دو اثر مهم هنری در صدر اسلام کدامند؟
45- جنبه ی هنری آیات قرآن را توضیح دهید.
46- محور هنر و تمدن تمدن اسلامی چیست؟
47- جلوه گاه اصلی انواع گوناگون هنر و ادب اسلامی چیست؟
48- نمونه هایی از انواع گوناگون هنر و ادب اسلامی را نام ببرید.
49- حضور هنر اسلامی در زندگی مسلمانان چه تأثیری به جای گذاشت؟
50- کدام هنر اسلامی منعکس کننده کلام خداوند در جامعه اسلامی بوده است؟
51- یکی از جنبه های هنر اسلامی، خوشنویسی و معماری بوده است. توضیح دهید.
52- در هنر اسلامی به دو اصل توجه شده آن دو را بنویسید.
53- تمدن اسلامی در چه دوره ای آغاز و در چه قرنی به اوج خود رسید؟
54- تمدن اسلامی در دوره ی . . . . . . با فرازهایی همراه بود.
نمونهي سؤالات درس نهم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
1- سه دوره ی تمدن را در اروپا مشخص کنید.
2- رابطه ی مسلمانان با تمدن جدید چگونه رابطه ای است؟
3- بنیادی ترین موضوعات تمدن جدید را نام ببرید.
4- دیدگاه تمدن جدید را در مورد «جهان» توضیح دهید.
5- دیدگاه تمدن جدید را در مورد «انسان» توضیح دهید.
6- دیدگاه تمدن جدید را در مورد «دین» توضیح دهید.
7- دیدگاه منفی تمدن جدید نسبت به دین متأثر از چیست؟
8- دیدگاه های مختلفی که در تمدن جدید نسبت به دین وجود دارد را بنویسید.
9- موفقیت تمدن جدید در گسترش علم چه احساسی را آورد؟
10- نتایج و پیامدهای تمدن جدید را نام ببرید.
11- یکی از نتایج و پیامدهای تمدن جدید «علم و شاخه های آن» است آن را توضیح دهید.
12- یکی از نتایج و پیامدهای تمدن جدید «نظام حکومتی و سیاسی» است آن را توضیح دهید.
13- یکی از نتایج و پیامدهای تمدن جدید «فرهنگ و هنر» است آن را توضیح دهید.
14- پیشرفت علم و ساخت ابزارهای صنعتی چه پیامدهایی را به دنبال داشت؟
15- یکی از پیامدهای پیشرفت علم و ساخت ابزارهای صنعتی « توانایی تصرف در طبیعت » است آن را توضیح دهید.
16- یکی از پیامدهای پیشرفت علم «امکان بهره مندی بیشتر از مواهب طبیعی و رفاه مادی» است آن را توضیح دهید.
17- یکی از پیامدهای پیشرفت علم و ساخت ابزارهای صنعتی «تولید انبوه کالا» است آن را توضیح دهید.
18- آثار مثبت توانایی تصرف در طبیعت را توضیح دهید.
19- آثار منفی توانایی تصرف در طبیعت را توضیح دهید.
20- کشف قوانین طبیعی و ساختن ابزارهای دقیق و کارآمد چه تأثیری را به جای گذاشت؟
21- اساسی ترین نیاز انسان چیست؟
22- کشورهای اروپایی پس از گذر از قرون وسطی و شکل گیری دوره ی جدید به چه چیزی توجه گسترده ای کردند؟ این امر عکس العمل در مقابل چه امری بود.؟
23- آگاهی به قانون و حقوق در میان اروپاییان چه فوایدی را برای آنان داشت؟
24- کدام مکتب بشری زیربنای بیشتر نظام های سیاسی و قوانین اجتماعی جوامع کنونی غرب را تشکیل می دهد؟
25- دیدگاه های مکتب لیبرالیسم را توضیح دهید.
26- آشنایی با کدام حق و قانون باعث شد برخی حکومت های استبدادی و موروثی را از صحنه خارج کند؟
27- حق تعیین سرنوشت و دخالت مردم در امور خود، چه تأثیری در وضعیت سیاسی غرب داشت و در سایه ی لیبرالیسم چه تغییری یافت؟
28 - قدرت و توان دولت های جدید در سایه ی پیشرفت های علمی چه پیامدهایی را به دنبال داشت؟
29- یکی ازپیامدهای قدرت و توان دولت های جدید «افزایش فاصله میان انسان های فقیر و غنی در جهان» است آن را توضیح دهید.
30- یکی ازپیامدهای قدرت و توان دولت های جدید «ظهور پدیده ی استعمار» است آن را توضیح دهید.
31- یکی ازپیامدهای قدرت و توان دولت های جدید «جهان نظامی شده و محصور در تسلیحات» است آن را توضیح دهید.
32- شکل گیری نظام های سیاسی جدید بر پایه ی قدرت سرمایه داران چه نتایجی را به دنبال داشت؟
33- چه عواملی سبب شد سرمایه داران و قدرت های غربی کشورهای دیگر را استعمار کنند؟
34- ظهور پدیده ی استعمار چه نتایج و پیامدهایی در کشورهای تحت سلطه قدرتمندان غربی داشته است؟
35- کدام یک از حوزه های تمدن جدید نیاز به بررسی جدی دارد؟
36- توسعه کدام فناوری و اختراعات باعث افزایش تأثیرگذاری در حوزه ی فرهنگ و هنر شد؟
37- آسیب ها و بیماری های خطرناک دنیای غرب ناشی از چیست؟
38- بی حجابی و لباسهای بدن نما در بعضی از نقاط جهان ناشی از چیست؟
نمونهي سؤالات درس دهم كتاب دين و زندگي دورهي پيشدانشگاهي
- دو تجربه ی موفق ایران اسلامی در تمدن حاضر کدام است؟
- تأثیر دو تجربه ی موفق ایران اسلامی بر جهان امروز چه بوده است؟
- سه هدف بزرگ ایران اسلامی در رابطه با تمدن جهانی چیست و بنويسید تلقی کسانی که رسیدن به این سه هدف بزرگ را بلند پروازی می دانند ناشی از چیست؟
- برای رسیدن به اهداف سه گانه در کدام حوزه ها باید فعالیت نمود؟
- در حوزه ی تقويت توانايي فردی، انتخاب کدام برنامه ها ضروری است؟
سؤالات معارف اسلامي1در آزمون هماهنگ كشوري1387 - درس 1 و 2 و 3 - یکشنبه یازدهم مهر 1389
سؤالات معارف اسلامي1 در آزمون هماهنگ كشوري1387 - درس 4 و 5 و 6 - یکشنبه یازدهم مهر 1389
سؤالات معارف اسلامي2 در آزمون هماهنگ كشوري1387 - درس 7 و 8 - یکشنبه یازدهم مهر 1389
سؤالات معارف اسلامي2 در آزمون هماهنگ كشوري 1387 - یکشنبه یازدهم مهر 1389
نمونه سوالات متن در دین و زندگی دوره معارف اسلامی1) پیش دانشگاهی - درس 7 تا درس10 - یکشنبه یازدهم مهر 1389
نمونه سوالات متن در دین و زندگی دوره معارف اسلامی1) پیش دانشگاهی - درس 1 تا درس6 - یکشنبه یازدهم مهر 1389