کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند واقع شده؛ این روزها با کشته شدن رهبر 22 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله، موجی از تظاهرات مردمی کشمیر را فرا گرفته است.

به گزارش مشرق، روز جمعه 18 تیرماه برهان وانی رهبر 22 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده، کشمیر را فرا بگیرد.
 
فردای مرگ برهان وانی و پس از انکه تشییع جنازه او با حضور 70هزار نفر توسط نظامیان هندی به خشونت کشیده شد، تصاویر صورت ها و تن خونین مردم منطقه جامو و کشمیر بر روی شبکه های اجتماعی نقش بست. اما از بد حادثه 43 کشته و بیش از 2000 زخمی کشمیری در میان خبرهای نیس و آنکارا نظر جهانیان را به خود جلب نکرد. حالا دهمین روزیست که کشمیر روی خوش به خود ندیده و مردمی که از سوی هندی ها تروریست خوانده می شوند و از سوی احزاب پاکستانی گزینه ای برای اخذ رای دانسته می شوند، تحت شدید ترین تدابیر امنیتی به خیابان ها می آیند و مورد حمله قرار می گیرند.  
 
 
پلیس هند که پیش‌تر برای دستگیری وانی، 15 هزار دلار تعیین کرده بود، با اطلاع از حضور وی در مراسم نمازجمعه، موقعیت او را محاصره کرده و او و دو همراهش را به قتل رساند.

از همان شامگاه جمعه، سه روز عزای عمومی اعلام شده و اعتراضات به اقدام پلیس هند آغاز شد. زمانی که تشییع وانی با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شد، تظاهرکنندگان با قوت بیشتر به کار خود ادامه داده و در مواجهه با برخوردهای پلیس هند به درگیری‌های خشونت‌آمیز روی آوردند.
 
کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟
تشییع با شکوه برهان وانی
 
 

دلایل بی‌توجهی جهانیان به سرکوب مردم کشمیر

آقای روح‌الله رضوی کارشناس مسائل کشمیر در گفتگو با تسنیم درباره مسئله کشمیر و دلایل بی‌توجهی جامعه جهانی به آن گفت : مسئله کشمیر هم باید همانند مسائل مهم منطقه‌ای دیگر مورد توجه قرار گیرد. اما دلیل اینکه چرا آن طور که باید و شاید به این مسئله پرداخته نشده است، به ویژه طی چند سال اخیر به بحران‌های منطقه‌ای برمی‌گردد.

بازیگرانی که در مسئله کشمیر تاثیرگذار هستند، یعنی هند و پاکستان طی 60 تا 70 سال اخیر در این زمینه ایفای نقش کرده‌اند و هر کدام از نگاه خود به این مسئله پرداخته‌اند و این مسئله سبب شد تا عملا زمینه نگاه بین المللی به این مسئله فراهم نشود.زیرا هند مسئله کشمیر را یک مسئله داخلی خود می‌ داند و پاکستان هم از این مسئله به عنوان  ابزار و اهرمی برای فشار بر هند استفاده می‌کند.

اصرار دولت هند بر این‌که مسئله کشمیر یک مسئله داخلی‌اش است و نیز نوع نگاه منفعت محور پاکستان به این مسئله باعث شده که طی این سال‌های طولانی، اطلاعات و اخبار درستی از کشمیر به خارج از این منطقه منتقل نشود و بحران‌های منطقه‌ای هم طی چند سال اخیر به آن(نپرداختن رسانه‌ها به مسئله کشمیر) دامن زده است.

 
رد پای انگلیس در اشغال کشمیر

رضوی درباره این‌که آیا استعمارگران  انگلیسی در مصایب و رنج طولانی مردم کشمیر نقش داشته‌اند، تصریح می‌کند که انگلیسی‌ها به هندی‌ها کمک کردند تا نیروهای نظامی خود را در کشمیر مستقر کنند.(استعمار پیر انگلیس در اشغال سرزمین متعلق به ملت فلسطین هم نقش اصلی و محوری را ایفا کرد)

از آن زمان، اختلافات میان هند و پاکستان شروع شد که با رخ دادن چند جنگ میان دو طرف به اوج خود رسید.

 
 کشمیر کجاست و چه بر سرش آمده؟ نقشه‌ای از منطقه مورد مناقشه در کشمیر
 
کشمیر کجاست؟

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است که از ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ایالت گلگت بلتستان و کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان و منطقه اقصای چین تحت کنترل جمهوری خلق چین تشکیل می‌شود. این منطقه عمدتاً کوهستانی است و رشته‌کوه قراقروم شامل قله کی۲ دومین نقطه مرتفع کره زمین و چندین قله مرتفع دیگر در آن قرار دارند.کشمیر یکی از حوزه‌های اصلی نفوذ زبان فارسی به‌شمار می‌رود.

ایالت هندی جامو و کشمیر حدود ۱۰۱٬۴۳۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و در سرشماری سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت داشته‌است. پایتخت تابستانی آن سرینگر مرکز تاریخی منطقه و پایتخت زمستانی آن جامو است. منطقه تحت کنترل پاکستان از کشمیر آزاد به پایتختی مظفرآباد با مساحت ۵٬۶۱۹ کیلومتر مربع و ایالت گلگت بلتستان با مساحت ۷۲٬۴۹۶ کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و مساحت مناطق عمدتاً خالی از سکنه تحت کنترل چین هم ۴۲٬۶۸۵ کیلومتر مربع است.

 
کشمیر کجاست و چه بر سرش آمد؟ 

این منطقه تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید.

تحت حاکمیتمنطقهجمعیت % مسلمان % هندو % بودایی % سایر
هند دره کشمیر حدود ۴ میلیون ۹۵% ۴%*
  جامو حدود سه میلیون ۳۰% ۶۶% ۴%
  لداخ حدود ۲٫۵ میلیون ۴۶% ۵۰% ۳%
پاکستان کشمیر آزاد حدود ۲٫۶ میلیون ۱۰۰%
  گلگت-بلتستان حدود یک میلیون ۹۹%
چین اقصای چین
 

 

سابقه تاریخی حضور تشیع در کشمیر به سده هشتم بازمی‌گردد. در این دوران برخی از صوفیان و علمای شیعه ایرانی و گروهی از سادات به این منطقه مهاجرت کردند. گسترش تشیع با تأسیس سلسله چک‌ها در کشمیر به اوج خود رسید. بعد از چک‌ها بااینکه شیعیان تا امروز از قدرت سیاسی به دور بوده‌اند، همچنان به حیات اجتماعی خود در کشمیر ادامه داده‌اند. امروزه شهرهای کارگیل، سرینگر، بدگام و دره کشمیر در بخش کشمیر تحت نظارت هند و مناطق بلتستان و گلگت در کشمیر تحت نظارت پاکستان، ازجمله مراکز مهم تشیع در کشمیر به شمار می‌آیند.
 
 ایالت کشمیر (قبل از تقسیم) از پنج بخش دره کشمیر، جامو، لداخ، بلتستان، پونچ و گیلگت تشکیل شده بود. جمعیت کشمیر در سال ۱۹۴۱میلادی/ ۱۳۲۰ش. ۴۰۲۱۶۱۶ نفر بود که از آن میان ۷۷ درصد مسلمان، ۲۰ درصد هندو و ۳% سیک و اقلیت‌های دیگر بودند.

در سال ۱۸۴۶ بر اساس معاهده امرتسر، انگلستان حکومت کشمیر را به گلاب سینگ فروخت و او سلسله دُگرا را در این منطقه تأسیس کرد. در دوران حکومت سلسله دگرا مسلمانان به‌شدت سرکوب شدند و تبعیض شدیدی بین مسلمانان و هندو‌ها وجود داشت.
 
کشمیر تحت نظارت پاکستان

مناطق شمالی: بخشی از کشمیر تحت نظر پاکستان است که از جنوب و شرق با کشمیر تحت سلطه هند و کشمیر آزاد هم مرز است و در منتها الیه شمال پاکستان قرار دارد و از شمال به افغانستان و از شمال شرق به مرزهای چین محدود است. این منطقه به دو بخش عمده گلگت و بلتستان تقسیم شده است:

مناطق شمالی متمرکزترین منطقه شیعه نشین پاکستان است که مناطقی از آن مانند روندو و کلتری و کرمنگ در بلتستان و نگر در گلگت ۱۰۰٪ شیعه هستند. در حال حاضر مناطق شمالی به پنج شهرستان تقسیم شده‌اند که ۳۹٪ جمعیت آن شیعه اثناعشری، ۲۷٪ سنی، ۱۸٪ شیعه اسماعیلی و ۱۶٪ شیعه نوربخشی هستند.

کشمیر آزاد: کشمیر آزاد بخشی از کشمیر تحت نظارت پاکستان است که در غرب منطقه کشمیر هند قرار گرفته و با ۱۳۲۷۹۷ کیلومتر مربع مساحت، از نظر اداری دارای ریاست مستقلی است. اکثر جمعیت این منطقه را اهل سنت تشکیل می‌دهند و شیعیان به طور پراکنده در سراسر منطقه حضور دارند. بیشترین جمعیت شیعه کشمیر آزاد در مظفرآباد و اطراف آن مستقراند. پس از مظفرآباد، بیشترین شیعیان در شهرستان‌های کوتلی، پونج، باغ و میرپور زندگی می‌کنند.

کشمیر تحت نظارت هند

مهم‌ترین مناطق شیعه نشین در کشمیر هند از این قرارند:

  • کارگیل:در ۲۰۵ کیلومتری سرینگر است و ۱۴۰۰۰۰ هزار تن جمیعت دارد که ۹۰درصد اهالی آن شیعه هستند.
  • لداخ: با ۳۰۰۰۰ تن جمعیت که ۵۲ درصد آن مسلمانند و ۹۰ درصد مسلمانان شیعه هستند.
  • سرینگر: مرکز ایالت جامو و کشمیر با جمعیت ۹۰۰۰۰۰ نفری که ۹۴ درصد آنان مسلمانند و ۲۶ درصد مسلمانان شیعه‍.
  • بودگام: با جمیعت ۵۹۳۷۶۸ نفر که ۳۶ درصدشان شیعیه هستند.
  • باره مولا: جمعیت ۹۰۰۰۰۰ نفر و ۹۷ درصد مسلمان و ۳۲ درصد شیعه
 
 
 مراکز سکونت شیعیان در کشمیر هند


 
نام شهرجمعیتجمعیت مسلمانجمعیت شیعه
کارگیل ۱۴۰۰۰۰ ----- حدود ۱۲۶۰۰۰
لداخ ۳۰۰۰۰ حدود۱۵۰۰۰ حدود ۱۳۵۰۰
سرینگر ۹۰۰۰۰۰ حدود۸۴۶۰۰۰ حدود۲۳۰۰۰۰
بودگام ۵۹۳۷۶۸ ----- حدود ۲۱۲۰۰۰
باره مولا ۹۰۰۰۰۰ حدود ۸۷۳۰۰۰ حدود ۲۰۰۰۰۰
 
 
 پراکندگی شیعیان در منطقه شمالی
 
 
نام شهرستاناثناعشریاسماعیلینوربخشیسنی
غزر ----- ۸۷٪ ----- ۱۳٪
دیامر ۱۰٪ ----- ----- ۹۰٪
گلگت ۵۴٪ ۲۷٪ ------ ۱۹٪
سکردو ۸۷٪ ۱۰٪ ----- ۳٪
گانگچه ۵٪ ----- ۸۷٪ ۸٪
 
 شیعیان اثنی عشری در کشمیر به دو گروه فرقه قدیم و فرقه جدید تقسیم شده‌اند که هر یک بعدها دچار انشعابات درونی شدند. این گروه بندی در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفته است و ریشه در اختلاف بر سر رهبری دینی شیعیان داشته است. رهبری فرقه قدیم را علمای خاندان انصاری کشمیر بر عهده دارد که نسبشان به سید حسین قمی باز می‌گردد و از سده‌های گذشته در میان شیعیان از موقعیت بالایی برخوردار بوده‌اند. بنیانگذار فرقه جدید، سید مهدی موسوی از اهالی بودگام است که بعد از سفر به نجف و تکمیل تحصیلات و بازگشت به کشمیر در سال ۱۸۸۰م./۱۲۹۷ق. پیروان زیادی یافت. بعدها فرقه قدیم به دو گروه افتخاری و عباسی و فرقه جدید به دو گروه مصطفوی و محمدی تقسیم شدند که هر یک حسینیه‌ها و مساجد خاص خود را دارند. صاحبنظران، این گروه بندی‌ها را از عوامل تفرقه اجتماعی بین شیعیان کشمیر به حساب می‌آورند که خود از عوامل عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی در جامعه شیعی کشمیر است.

شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بی‌توجهی دولت روبرو بوده‌اند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی‌های هندوستان متهم می‌کنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و شرایط اقتصادی آنان وضع مطلوبی ندارد. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از شیعیان تحصیل کرده نیستند موقعیت شغلی مناسبی ندارند.

کامنت ها و جوک های ایرانی ها درباره کودتای ترکیه

کامنت ها و جوک های ایرانی ها درباره کودتای ترکیه

باوجود اعلام خبر رسمی شکست کودتا در ترکیه و بازداشت بیش از ۳ هزار نفر از کودتاگران، صفحه رجب طیب اردوغان در فضای مجازی، همچنان مملو از کامنت های ایرانی هاست.

دولت ترکیه موفق شد آنکارا، پایتخت این کشور را از کودتاگران پس گرفته و شکست کودتا را اعلام کند، اما صفحه منسوب به اردوغان در شبکه های اجتماعی همچنان شاهد ثبت کامنت های فارسی است.

علاوه بر صفحه منسوب به اردوغان، سایر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی نیز مملو از لطیفه ها و کامنت های کاربران شوخ طبع ایرانی درباره کودتای ترکیه است.

لازم به ذکر است با آغاز کودتا ارتباط شبکه های اجتماعی نظیر تویتر و فیسبوک در ترکیه قطع شد و هنوز هم شرایط به حالت عادی برنگشته است.

برخی از لطیفه ها و کامنت ها:

تویتر اردوغان

- شنیده ها از این حکایت می کنند که رجب توانسته فرار کند ولی طیب و اردوغان به دست مخالفین افتاده اند.

- ارتش ترکیه اعلام کرد: کنترل تمام شهرها این کشور را در اختیار  گرفته است جر آنتالیا؛ ایرانی ها در این شهر به شدت مقاومت می کنند.

   -   دیشب بعد کودتا به دختره پیام دادم چشم هایت کودتای ترکیه بود و من رجب طیب اردوغان بی دفاع،... صب پا شدم دیدم کودتا شکست خورده

- تروریست کامیون سوار "نیس" فرانسه: ای بخشکی شانس! 24 ساعت هم نموندیم در صدر خبرها.

- سریالای ترکیه بالای ٣٠٠ قسمتِ ، ولی کودتاهاشون زیر ٢ ساعت

-    پیام شهردار آنکارا : کودتاتون تموم شد آشغالارو جمع کنید.

-   طرفداران کودتا عدد ۶ و مخالفان کودتا عدد ۴ رو به ۳۰۹۰ ارسال کنند تا از گروههای محبوبشون حمایت کنن.

-  ‏سرعت وقایع تو ترکیه این‌قدر زیاده که می‌ترسم فردا خبرگزاری رو باز کنم ببینم زدن اردوغان در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

 -   چهارشنبه سوری ما دوامش از کودتای ترکیه بیشتر بود، حتی من یبار تو خونمون علیه بابام کودتا کردم بیشتر طول کشید. از ظهر تا شب قدرت دستم بود.

-  کودتا رو وا نکرده پس فرستاد

- اردوغان با ارسال نامه ای به باشگاه پرسپولیس:  هر چی می کشم از لژیونر شماست، روز اومدنش فرودگاه  استانبول ترکید، حالا هم که کودتا شد.

- آنجلینا جولی، آمادگی خود را برای سرپرستی اردوغان اعلام کرد.

- پیامک بشار اسد به اردوغان: جا نداری بیا پیش من.

- رفتم جلوی سفارت ترکیه شمع روشن کنم، سفیرشون با پیژامه افتاده دنبالم.

- (با  اشاره به فیلترینگ شبکه های اجتماعی در ترکیه): "وی پی ان فرد اعلاء دارم" به ترکی چی می شه؟!

- من صبح ها تا از رختخواب دل بکنم، 45 دقیقه طول می کشه اون وقت اینا 45 دقیقه ای کودتا کردن؟!

- استثنایی - تور ترکیه ، لحظه آخری: استانبول، آنتالیا و کوش آداسی ؛ 15 روزه با ترکیش ایر و هتل 5 ستاره ، فقط 20 هزار تومان، نقد ، اقساط.

- اردوغان در تماس با فرمانده کودتاچیان:دوربین مخفیه دیگه؟ نه؟!

  -  توصیه زنگنه به اردوغان حین کودتا: کاریش نداشته باشید خودش تموم میشه!

   -  زنگنه پس از شکست کودتای ترکیه: دیدید گفتم کاریش نداشته باشید خودش درست میشه

-  دیگه کم کم خود مردم ترکیه هم دارن میرن بخوابن ولی ایرانی ها ول کن نیستند.

-    برای اولین بار در تاریخ، هیچ ایرانی تو حوادث ترکیه صدمه ندیده

-    ساعت دوازده شب ژله میگذاشتی یخچال نمی بست تا چهار صبح، اونوقت ترکیه هم کودتا کرد هم شکست خورد...

-  جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اولین واکنش به کودتا در ترکیه اعلام کرد که تا دریافت اخبار دقیقتر، منتظر میماند! اما با این حال نقدا دو میلیون دلار از دارایی های ایران را بر میدارد!

 -  ‏نمیشد حالا پنجشنبه کودتا میکردن؟! فردا شنبه س چطوری بیدار بمونیم تا صبح پیگیر خبرا باشیم.

   -    بابام اومده میگه چی شده؟ میگم ارتش ترکیه کودتا کرده. میگه کجا؟ توی ژاپن پدر من، ارتش ترکیه رفته توی ژاپن کودتا کرده.

-     ویژه برنامه ماه عسل
    فردا شب ساعت ۲۰ از شبکه ۳
    با حضور:
    رجب طیب اردوغان

  -  اردوغان گفته چرا یهو حمله میکنین؟ لااقل میذاشتین یه موز بردارم

-   حسن روحانی در جلسه شورای عالی امنیت ملی: کودتا در ترکیه یقینا تقصیر دولت قبل است

 -   وزیر بهداشت الان در به در دنبال یک مصدوم از کودتا میگرده بره عیادت عکس بگیره

  -  الان صداوسیمای ترکیه آهنگ وطنم ای شکوه پابرجا رو پخش میکنه، تصاویری از انتخابات و حضور مردم رو هم میذارن روش

   -  حالا تا ترکیه خر تو خره برن سیم خاردارا رو یه کم ببرن اونورتر مرز ایران بیشتر شه

-  «اگر من جای ترکیه بودم» هم اکنون در تاکسی‌های سراسر کشور.

 -   آخرش مثل سریال های ترکی معلوم میشه فرمانده کودتا پسر اردوغان بوده و مادرش این موضوع رو سالها ازش مخفی کرده بود.

  -  شبکه جِم اگه در مورد کودتای ترکیه سریال بسازه اخرش مشخص میشه که اردوغان با زن سر دسته کودتاچی ها رابطه داشته

   - همین الان GEM داره تبلیغ میکنه بیمارستانهای انادولو در کشوری امن و محیطی آروم  :))

    - الان تو ترکیه یه تیم نویسنده و کارگردان جمع شدن دور هم دارن کار میکنند از کودتای ٤٥دقیقه ای یه ١٤٥ قسمتی دربیارند؛
    اسمشم میگذارند حریم رجب
     

-    تور ترکیه معاوضه با شارژ ۲ هزار تومانی

    استثنایی تور لحظه آخر:
    استانبول، آنکارا، آنتالیا هتل ۵ ستاره ۱۴ شب و ۱۵ روز با پرواز ترکیش
    فقط ۱۱۵۰۰ تومان!!
    بشتاب هموطن

-    رفتم یه بسته رنگارنگ بخرم بقیه پولمو بلیط آنکارا داد.
 

یوم‌الهدم؛ تفکر داعشی آل سعود که یک قرن پیش بقیع را ویران کرد

توجیه 90 سال پیش آل سعود، توجیه امروز داعش/
توجیهی که رژیم آل سعود حدود 93 سال پیش در چنین روزی، برای ویرانی قبور ائمه و یاران پیامبر در بقیع بکار برد، همان توجیهی است که امروز «داعش» در سوریه و عراق برای ویرانی بارگاه بزرگان اسلام به کار می‌برد.

به گزارش مشرق، 8 شوال 1344.ق (31 فروردین 1305) سالروز ویرانی آرامگاه‌های ائمه و صحابه پیامبر اسلام در قبرستان بقیع در مدینه منوره است که یوم الهدم نامیده می‌شود.

قبرستان بقیع یکی از اصلی‌ترین قبرستان‌های مدینه از زمان پیامبر اسلام (ص) بوده که یکی از نزدیک ترین آثار تاریخی به مسجدالنبی است.

هزاران نفر از اهالی مدینه در این قبرستان به خاک سپرده شده‌‌اند که شماری از آنها از اهل بیت پیامبر اسلام یا صحابه ایشان (ص) بوده‌اند.

اکثر منابع مذهبی روایت کرده‌اند که فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر اسلام به همراه فرزندش امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد الباقر (ع) و امام جعفر الصادق (ع) به همراه بیش از 10 هزار صحابی پیامبر از جمله عثمان بن عفان [خلیفه سوم] در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.

این قبرستان که مشهورترین قبرستان تاریخ اسلام است همسران پیامبر [غیر از خدیجه (ع)]، عموی پیامبر و عمه ایشان صفیه را نیز در خود جای داده است.

از دیگر شخصیت‌های شناخته شده که در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند می‌توان حلیمهمادر رضاعی پیامبر جویریه،ام‌سلمه،زینب دختر جحش،زینب دختر خزیمه،سوده،حفصه،صفیه،ام‌حبیبه،عایشه، ابراهیم پسر پیامبر، دختران پیامبر (زینب،رقیهوام‌کلثوم)،ام‌البنینهمسر امام علی (ع) و مادرابوالفضل العباس(ع)، صفیهوعاتکهعمه‌های پیامبر،عقیل بن ابی‌طالبوعبدالله بن جعفر و عبدالله وآمنه، والدین پیامبر اسلامرا نام برد.

اهمیت ویژه این قبرستان از آن جهت است که پیامبر اسلام برای اولین بار آن را برای به خاک سپردن مسلمانان انتخاب کرد و اولین مسلمانی که در این قبرستان به خاک سپرده شده «عثمان بن مظعون» بوده است.

تا پیش از تسلط«محمد بن سعود بن محمد آل مقرن» موسس اولین دولت آل سعودبر شهرمدینهبر روی مزارهای پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که درمدینهمدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت.

پیشوایان بقیع در بقعه بزرگی که به طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند.

با توجه به اینکه وهابی‌ها ساخت بنا بر قبور و زیارت آن را شرک و کفر می‌دانند، ابتدا در سال 1220.ق بقیع را ویران کردند اما مسلمانان بار دیگر اقدام به ساخت بارگاه‌ ائمه کردند در ماه رمضان سال 1344.ق «بن سعود» که بار دیگر بر مدینه مسلط شده بود، شیخ عبدالله قاضی‌القضات خود را ازمکهبه مدینه اعزام کرد تا موضوع تخریب مقابر موجود در مدینه را با علما و سران این شهر مطرح و موافقت آن‌ها را ولو به صورت ظاهری جلب کند و با این هدف جلسه‌ای تشکیل شد.

شیخ عبدالله از حاضران پرسید: «دربارهٔ تخریب اینگنبدوبارگاه‌هاچه می‌گویید»؟ بسیاری از آن‌ها از ترس جان‌شان جواب ندادند، بعضی دیگر هم اظهار موافقت کردند.وهابی‌هانیز مردم را با زور اسلحه جمع کرده و به سویبقیعحرکت دادند و هرچه گنبد و ضریح در شهر مدینه و بیرون از شهر بود، ویران کردند.

ضریح فولادی ائمهبقیعرا که در اصفهان ساخته شده بود و بر قبور چهار امام شیعیان قرار داشت از جای در آورده و بردند؛ وهابیون از ترس عواقب کار خود از تخریب حرم نبوی خودداری کردند.

تخریب بقیع، از همان آغاز اعتراضات گسترده‌ای را در میان مسلمانان برانگیخت، مردمآذربایجان، شوروی،ازبکستان،ترکمنستان،ایران،ترکیه،افغانستان،عراق،چین، مغولستان،هندو مناطقی ازروسیهدر نامه‌ها و مکاتبات بسیار ویرانی قبرستان بقیع را محکوم کرده بودند.

دولت‌های مسلمان به این اقدام اعتراض کردند و برخی دولتها از جمله دولت ایران، سفر به حجاز را بر شهروندان خود ممنوع کرد. حکومتایرانهیأتی رسمی را بهحجازفرستاد تا گزارشی از وضعیت حرمین و بقیع تهیه کند. دولت هند نیز هیأتی بهمکهفرستاد تا شدیداً به این اقدام اعتراض کند.

دولت ایران روز 16 صفر سال1344.ق را به مناسبت هتک حرمت به بقیع، عزای عمومی اعلان کرد وآیت الله مدرسدر مجلس ایران تلاش‌هایی را برای مقابله با این عمل آغاز کرد. مجلس ایران کمیسیونی را برای بررسی موضوع تشکیل داد.

دولت سعودی برای پیشگیری از خشم مسلمانان و توجیه تخریب اماکن مذهبی، نمایندگان دولت‌های مسلمان را به مکه فراخواند. از ایران هیأتی مرکب ازغفار خان جلال السلطنه، وزیر مختار ایران درمصر، وحبیب الله خان هویدادر تاریخ 24 شهریور 1304. ش واردجدهشد. با ترفندهای دولت سعودی و عدم پیگیری جدی از سوی مقام‌های کشورهای اسلامی، این قضیه مسکوت ماند.

حبیب الله خان هویدا در سفرحجازباعبدالعزیز بن عبدالرحمن بن سعوددیدار کرد. به نقل او، عبدالعزیز ویرانی اماکن مقدس بقیع را بر عهده «بدوی‌های جاهل» انداخت و خود را در این اقدام بی‌تقصیر دانست.

عدم بازسازی اماکن تخریب شده بقیع توسط آل سعود، تا سال‌ها مانع آن شد که حکومت ایران دولت سعودی وقت را به رسمیت بشناسد و پس از آن نیز این مسأله، تا مدتها موجب تیرگی روابط طرفین بود.

توجیه دیروز آل سعود، توجیه امروز داعش

توجیهی که رژیم آل سعود حدود یک قرن پیش (93 سال) برای ویرانی قبور ائمه و یاران پیامبر در بقیع بکار برده بود همان توجیهی است که امروز تروریست‌های «داعش» در سوریه و عراق بکار می‌برند و در طول چند سالی که این پدیده در خاورمیانه ایجاد شده است ده‌ها ضریح و بارگاه شخصیت‌های برجسته اسلامی در عراق و سوریه ویران شده است.

 

منبع: فارس

پاسخ به استفتائاتی درمورد احکام پوشش و آرایش

یکی از مباحث مهم فقهی که مورد نیاز آحاد افراد جامعه می‌باشد احکام «پوشش و آرایش» است. «پوشش» یک امر طبیعی برای انسان‌ها و از ممیزات او نسبت به دیگر موجودات است. «آرایش» هم رفتاری است که از تمایل انسان به خودآرایی نشئت می‌گیرد. اسلام در احکامی که در مورد پوشش و آرایش وضع کرده، این دو مسئله را نظام‌مند کرده به‌گونه‌ای که شخصیت وزین و مطلوب را برای آقایان و بانوان حفظ کند.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR)، چندی پیش اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام پوشش و آرایش پاسخ می‌دهد.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی- به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است که متن پاسخ‌ها همزمان با ۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب به شرح زیر منتشر می‌شود.
 
 فهرست اجمالی:
 
  ۱. محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان در جامعه
 
  ۲. آیا پوشاندن پا در برابر نامحرم و در هنگام نماز واجب است؟
 
  ۳. آیا مرد می‌تواند همسرش را ملزم به بی‌حجابی یا حجاب کند؟
 
  ۴. آیا حلقه‌ی ساده‌ی ازدواج در دست خانم‌ها زینت محسوب می‌شود؟
 
  ۵. انتشار تصاویر با حجاب بانوان محجبه توسط خودشان در شبکه‌های اجتماعی
 
  ۶. استفاده از پوشش‌های رنگارنگ توسط بانوان
 
  ۷. پوشیدن ساپورت، شلوار لی و جین، روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر
 
  ۸. استفاده از چادر و پوشیه در کشورهای غیر اسلامی
 
  ۹. نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس
 
  ۱۰. مراجعه‌ی خانم به پزشک مرد در شرایطی که مهارت پزشک زن پایین‌تر است
 
  ۱۱. آیا باید تمام شهر را برای پیدا کردن پزشک همجنس بگردیم؟
 
  ۱۲. گرفتن نبض و معاینه‌ی چشم، گوش و دهان و دندان خانم توسط پزشک مرد
 
  ۱۳. چه نوع پوشش برای خانم‌ها از حیث رنگ، جنس و نوع در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
 
  ۱۴. استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم
 
  ۱۵. استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان
 
  ۱۶. پوشیدن جوراب نازک
 
  ۱۷. بستن موی بلند خانم‌ها در زیر روسری به‌طوری‌که منجر به برآمدگی در پشت سر بشود
 
  ۱۸. پوشیدن کفش پاشنه‌بلند برای بانوان
 
  ۱۹. پوشیدن تی‌شرت‌های کوتاه توسط پسران به‌طوری‌که بخشی از بدن نمایان شود
 
  ۲۰. میزان پوشش دختر در مقابل خواستگار
 
  ۲۱. الزام دختربچه‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ به رعایت حجاب
 
  ۲۲. اجبار کارمندان زن به آرایش کردن در محیط کار توسط کارفرما
 
  ۲۳. آیا حکم پوشش در برابر نامحرمان فامیل متفاوت است؟
 
  ۲۴. میزان پوشش زن در برابر محارم خود به غیر از همسر
 
  ۲۵. مصداق آرایش چیست؟
 
  ۲۶. کدام «عرف» ملاک است؟ عرف متشرعین یا عرف کوچه و بازار؟
 
  ۲۷. حاضر شدن خانم‌ها با ظاهر آرایش‌کرده در مقابل نامحرم
 
  ۲۸. کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی
 
  ۲۹. حکم وضو و غسل با داشتن آرایش، لاک ناخن و کرم
 
  ۳۰. استفاده از عطر و ادکلن توسط خانم‌ها
 
  ۳۱. استفاده از لوازم آرایشی که ضرر جسمی به همراه دارد
 
  ۳۲. تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن
 
  ۳۳. اپیلاسیون بدن
 
  ۳۴. بلند بودن ناخن برای خانم‌ها
 
  ۳۵. رنگ کردن یا برداشتن ابرو برای خانم‌ها
 
  ۳۶. استفاده‌ی خانم‌ها از موی مصنوعی و نگاه نامحرم به آن
 
  ۳۷. تراشیدن ریش
 
  ۳۸. آیا آرایش کم هم حرام است؟
 
  ۳۹. مداد چشم
 
  ۴۰. کرم ضد آفتاب و کرم سفیدکننده
 
  ۴۱. تتو کردن خط چشم و خط لب
 
  ۴۲. ابرو برداشتن مردان
 
  ۴۳. استفاده از زیورآلات طلا و پلاتین برای مردان
 
۱. محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان چقدر باید باشد؟
 
خانم ها در نگاه نامحرم تمام بدن را باید بپوشانند غیر از دو موضع که واجب نیست پوشانده شود البته در صورتی که آرایشی یا زیوری نداشته باشد. آن دو موضعی که واجب نیست یکی گردی صورت است به مقداری که در وضو لازم است شسته شود، یکی هم دست¬‌ها از نوک انگشتان تا مچ. این مقدار هم البته اگر آرایش و زینتی داشته باشد حتماً باید پوشانده شود.
 
به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد، چشمگیر نباشد، به نظر حضرت آقا پوشاندنش واجب نیست اما اگر ساده نیست و چشمگیر است باید پوشانده شود.
 
اصل حجاب درباره‌ی آقایان پوشاندن عورتین است اما اگر در جایی قرار می¬‌گیرند که در معرض نگاه نامحرم یا در معرض نگاه شهوت‌آلود دیگران یا به‌گونه¬‌ای است که طرف انگشت‌نما می¬شود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.
 
۲. آیا پوشاندن پا از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد چیست؟
 
خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردی صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.
 
اما در نماز سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اینکه نامحرمی نباشد».
 
۳. مرد تا چه اندازه اختیار دارد همسر خود را ملزم به پوشش و آرایش خاصی نماید؟ و زن تا چه حد باید به حرف شوهرش در این‌باره گوش دهد و رعایت حجاب یا رعایت نکردن آن را الزامی بداند؟
 
مسئله‌ی پوشش و آرایش ربطی به دستور یا نهی شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم‌ها باید در جاهایی که حجاب واجب است یعنی در نگاه نامحرم مراعات کنند حتی اگر شوهر مخالفت کند.
 
بعکس در جاهایی که حجاب واجب نیست، اطاعت از امر شوهر به حجاب باز هم واجب نیست؛ مگر اینکه موردی باشد که اگر خانم اطاعت نکند، اختلاف یا مشاجره به وجود می‌آید و خدای ناکرده منجر به جدایی خواهد شد یا ترس از این باشد، در اینجا چون امر مهمی در میان است اطاعت لازم می‌باشد.
 
۴. آیا استفاده از حلقه‌ی ساده‌ی ازدواج برای خانم زینت محسوب می‌شود؟
 
انگشتر خانم‌ها اگر چشمگیر نبوده و ساده باشد -حالا فرقی نمی‌کند که مربوط به ازدواجش بوده یا خودش تهیه کرده و یا هدیه گرفته است- پوشاندنش واجب نیست. اما اگر انگشتر چشمگیر و خاص است باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.
 
۵. برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟
 
اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.
 
۶. آیا استفاده‌ی نوع خاصی از حجاب با رنگ‌های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله‌ی حجاب جایز است؟
 
استفاده از رنگ‌های متنوع اگر به‌گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به‌طوری‌که خانم انگشت‌نما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و می‌خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر این‌گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می‌شوند، قطعاً اشکالی ندارد.
 
۷. حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟
 
برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.
 
۸. آیا پوشیدن چادر در کشورهای غربی و یا استفاده از پوشیه در شهرهایی که متداول نیست، حکم لباس شهرت را پیدا می‌کند و اشکال دارد؟
 
اصل مراعات حجاب لازم است یعنی اگر فرد به جایی رفت که افراد بی‌حجاب هستند، او باید حجاب را مراعات کند؛ اگرچه چادر حجاب برتر و بهتر است اما اگر در جایی پوشیدن چادر یا پوشیه برایش مفسده دارد و ممکن است مورد تعرض قرار گیرد یا اینکه انگشت‌نما شود یعنی لباس شهرت محسوب شود، در آنجا به خاطر وجود مفسده، استفاده از چادر یا پوشیه جایز نیست.
 
۹. آیا منظور از نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس، نگاه به قسمت‌های خاص بدن است و یا نگاه همراه با لذت و گناه به بیمار؛ در این صورت تشخیص توسط بیمار چگونه خواهد بود؟
 
نگاه حرام -چه برای پزشک و چه برای غیرپزشک- نگاه به قسمت‌هایی از بدن زن است که در نگاه نامحرم باید بپوشاند؛ یعنی نگاه به غیر از صورت و دست‌ها، یا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ این به حکم اولی نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاری که پزشک همجنس موجود نباشد یا اگر هست در دسترس نیست و فرد ناچار است، در این صورت پزشک قسمت‌های دیگر بدن را هم به ضرورت می‌تواند برای معاینه و معالجه‌ی لازم نگاه کند.
 
تشخیص نگاه شهوت‌آمیز هم به خود پزشک برمی‌گردد و معمولاً تشخیصش برای بیمار مشکل است. اگر خانم می‌خواهد به پزشک مراجعه کند و می‌داند پزشک برای درمان او باید به جاهایی که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتی که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمی‌تواند به پزشک غیرهمجنس مراجعه کند ولو اینکه پزشک همجنس با تأخیر حاضر می‌شود، اما اگر تأخیر ممکن نیست و چاره‌ای ندارد، این مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظیفه‌ی پزشک هم این است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.
 
۱۰. در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟
 
در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.
 
اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه  پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست.
 
۱۱. در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم؟
 
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.
 
۱۲. گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانم‌ها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟
 
گوش ازجمله قسمت‌هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد (پزشک همجنس موجود نباشد) اشکالی ندارد.
 
درباره‌ی معاینه‌ی دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد.
 
درباره‌ی گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده‌ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس می‌شود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار.
 
۱۳. چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
 
به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند -حتی در کیفیت پوشیدن- پوشیدن آن جایز نیست. در پوشش بیرون شرایطی برای لباس گفته‌اند:
 
اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، خیلی نازک نبوده و بدن‌نما نباشد، از نظر حجم طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند، خیلی تنگ و چسبان نباشد و همچنین این لباس مروج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد. یعنی خودتان استقلال داشته باشید.
 
۱۴. آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟
 
نه، اشکالی ندارد مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی است که فرد انگشت‌نما می‌شود.
 
۱۵. در استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان چه معیارهایی باید رعایت شود؟
 
به‌طورکلی لباس نباید به‌قدری چسبان باشد که حجم و هندسه‌ی بدن مشخص شده و یا موجب جلب توجه نامحرم یا انگشت‌نما شدن شود.
 
۱۶. آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم¬‌ها به‌طوری‌که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟
 
از جمله شرایط پوشش و لباس این است که بدن¬‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد. بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پا دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد.
 
۱۷. خانم هایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسی یا چادر در پشت سرشان می¬‌بندند به‌گونه‌ای‌که یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد می¬‌شود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟
 
اگر این وضع به‌گونه ای باشد که جلب توجه نامحرم ¬کند یا خانم انگشت‌نما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.
 
۱۸. پوشیدن کفش¬‌های پاشنه‌بلند برای بانوان چه حکمی دارد؟
 
اگر موجب جلب توجه نامحرم شود یا خانم انگشت¬‌نما می¬شود جایز نیست اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.
 
۱۹. پوشیدن تی¬‌شرت¬‌های کوتاه برای پسران و مردان به‌نحوی که بخشی از بدن در معرض دید قرار می¬‌گیرد چه حکمی دارد؟
 
به‌طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثلاً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه می¬‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد حرام است.
 
۲۰. پوشش دختر در مقابل خواستگار چگونه باید باشد؟
 
دختری که هنوز عقدش با پسری که به خواستگاری او آمده خوانده نشده -ولو انگشتر هم آورده باشند- بنا بر حکم اولی نامحرم هستند و حدود و ثغور شرعی در رابطه با حجاب، نگاه و حتی صحبت باید رعایت شود، اما یک استثنائی وجود دارد؛ زمانی که خواستگار آمده، همه‌ی صحبت¬‌ها شده و توافق صورت گرفته، فقط مانده که پسر نامزدش را خوب ببیند که آیا کاملاً مورد پسند است یا خیر؛ گفته‌اند یک نگاه به مو و اینها اشکالی ندارد آن هم احتیاط این است که لباس توری داشته باشد و از روی آن ببیند اما این بدان معنا نیست که هر روز خواست صبح و شب راه بیفتد دخترها را ببیند بعد راجع به شرایط صحبت بکند.
 
۲۱. آیا دختربچه‌ها را قبل از رسیدن به سن بلوغ باید ملزم به رعایت حجاب کرد؟
 
کودک قبل از سن بلوغ تکلیف ندارد، ولی از نظر تربیتی اگر در معرض نگاه نامحرم است، باید تا حدودی حجاب را رعایت کند. این کار وظیفه‌ی پدر و مادر یا سرپرست کودک است. اما زمانی این کار واجب است که رعایت نکردن حجاب برای کودک مفسده¬ داشته باشد یا در معرض نگاه حرام قرار گیرد یا خوف این باشد که اگر الان حجاب را رعایت نکند در آینده بی¬‌حجاب بار می¬‌آید و حجاب را مراعات نمی¬‌کند؛ در این صورت حجاب لازم است و در غیر این صورت خیر.
 
۲۲. بعضاً دیده می¬¬‌شود بعضی از فروشگاه¬‌ها یا شرکت¬‌ها برای جذب مشتری از دختران و زنان کارمند می‌خواهند نوع خاصی از آرایش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعی در آن رعایت نمی¬‌شود. درآمدی که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنین چیزی باشد برای دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمی دارد؟
 
نه کارمند مجاز است اینجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب را رعایت نکند یا در مقابل نامحرم با آرایش ظاهر شود، نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنین حقی دارد که چنین دستوری دهد؛ اگر هم دستور داد آنها نمی¬‌توانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعایت نکردند یا در مقابل نامحرم با آرایش حاضر شدند، کار حرامی مرتکب شده‌اند. اما درآمدشان، اگر کاری که انجام می¬‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که می¬‌فروشند فروش آن کالا اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که می¬‌گیرند حلال است. اما اقدام او به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، کار حرام مرتکب می‌شود.
 
۲۳. دختری در بیرون از منزل چادری است و حجاب کامل دارد اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم¬‌های فامیل لباس‌هایی می-‌پوشد که حجابش کامل نیست یا حجم بدنش مشخص است. حکم این کار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم¬‌های فامیل و غریبه وجود دارد؟
 
تفاوتی بین نامحرم¬‌ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممکن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می‌آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می¬‌نشیند و غذا می¬‌خورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی‌نشیند. اما اینکه آیا محرم و نامحرم درجه¬‌بندی دارد و یکی بیشتر نامحرم است آن یکی کمتر، خیر.
 
۲۴. پوشش خانم‌ها در مقابل محارم غیر از همسر چگونه باید باشد؟
 
قسمت¬‌های خاص بدن باید پوشیده باشد و نگاه به غیر آن قسمت‌ها اشکال ندارد. ولی گاهی همان‌جا هم حکم ثانوی بار می¬‌شود؛ زمانی که خانمی در معرض نگاه بد محرم خود قرار ¬بگیرد یا احتمال ¬دهد که محرمش نگاه بد دارد یا برای او تحریک‌آمیز باشد یا از نظر تربیتی مشکلی وجود داشته باشد باید آن مواضع را هم بپوشاند.
 
۲۵. مصداق آرایش چیست؟
 
مصداق آرایش را باید عرف تعیین کند؛ یعنی عموم مردم -افرادی که در محل زندگی شخص هستند- اگر کاری را آرایش بدانند و خانم آن آرایش را داشته باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. مثلاً کرم ساده و معمولی را کسی آرایش نمی¬‌گوید.
 
۲۶. منظور از عرف در بحث آرایش و زینت، عرف متشرعین است یا عرف کوچه و خیابان؟
 
سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدین¬‌ها هستند یا مردم عادی؟ جواب این است که همه‌ی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص می¬‌دهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را می‌شناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست.
 
۲۷. آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟
 
اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست¬‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند.
 
۲۸. کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟
 
اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می¬‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می¬‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی¬‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه¬‌های اصلی و پوست برسد.
 
اما اگر متوجه ¬شود وقت نماز دارد می¬‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می¬‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.
 
۲۹. حکم استفاده از لوازم آرایشی و انواع کرم¬‌ها و لاک چیست و تکلیف وضو و غسل کسی که استفاده کرده است چه می-‌باشد؟
 
آراستگی و آرایش کردن برای خانم¬ در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه¬ که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می¬‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می¬¬‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است.
 
حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟ اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند اما اگر وضعیتی دارد که نمی¬‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می¬‌گذرد یا اینکه اینها الان برطرف نمی¬¬‌شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه¬‌اش را ندارد، در این وضعیت از باب ناچاری تکلیف عوض می¬‌شود و با همان وضعیت وضو می¬‌گیرد یا غسل می¬‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.
 
۳۰. استفاده از عطر و ادکلن برای خانم¬‌ها چه حکمی دارد؟
 
استفاده از عطر و ادکلن اگر برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه یا در جمع  محرم‌ها باشد اشکالی ندارد اما عطر و ادکلنی که موجب توجه نامحرم شود یا ممکن است نامحرم استشمام ¬کند و تحریک شود حرام است.
 
۳۱. حکم استفاده از لوازم آرایشی که بعضاً مضر هستند چیست؟
 
اگر ضرر قابل توجه داشته باشند، استفاده از آنها حرام است؛ ممکن است برخی آرایش¬‌ها سوزش یا درد مختصری داشته باشد ولی ضرر معتنابهی نداشته باشد، که اشکالی ندارد.
 
به هر حال تشخیص با خود مکلف است یا به تشخیص متخصص اعتماد کنند. ممکن است کسی بیماری پوستی داشته باشد و استفاده از یک نوع لوازم آرایش برای او مضر باشد نه برای افراد دیگر که در این صورت استفاده از آن برای او حرام است.
 
۳۲. تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟
 
تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده¬‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست.
 
تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست می‌رود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد.
 
اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ساده، باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
 
۳۳. آیا اپیلاسیون بدن جایز است؟
 
اپیلاسیون با لحاظ دو شرط جایز است:
اول اینکه این کار ضرری نداشته باشد. اگرچه این برمی¬‌گردد به تشخیص خود مکلف یا متخصصان؛
دوم اینکه مستلزم کار حرامی نباشد؛ یعنی نگاه یا لمس حرام در بین نباشد.
 
اما اگر ضرر داشته باشد یا مستلزم کار حرامی مثل لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.
 
۳۴. آیا بلند بودن ناخن خانم¬‌ها جایز است؟ آیا زینت محسوب می¬‌شود و از نگاه نامحرم باید پوشانده شود؟
 
بلند بودن ناخن خانم¬‌ها اشکال ندارد اما به شرط اینکه غیرمتعارف نباشد که انگشت‌نما شوند؛ به هر حال اگر زینت محسوب شود باید از نگاه نامحرم بپوشانند.
 
۳۵. حکم پوشش برای ابروی برداشته‌شده یا رنگ‌شده‌ی خانم¬‌ها چیست؟
 
اگر در حدی است که عرفاً می¬‌گویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمی-‌گویند آرایش کرده، پوشاندنش واجب نیست.
 
۳۶. حکم استفاده از موی مصنوعی توسط خانم¬‌ها و نمایش دادن آن به نامحرم چیست؟
 
اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده¬ نداشته باشد اشکال ندارد اما بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.
 
۳۷. حکم تراشیدن ریش یا قسمت¬‌هایی از گونه یا ریش پروفسوری چیست؟
 
تراشیدن با تیغ یا وسایل و ماشین¬‌هایی که مثل آن می¬‌تراشند بنا بر احتیاط جایز نیست اما اصلاح گونه¬‌ها و زیر گلو اشکالی ندارد و ریش به اصطلاح پروفسوری بنابر احتیاط جایز نیست.
 
۳۸. آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
 
فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً می¬‌گویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست.
 
۳۹. برخی بانوان پلک پایین را با مداد سیاه می¬‌کنند؛ آیا این کار برای وضو مشکل ایجاد می¬‌کند؟
 
اگر جرم داشته باشد در حدی که روی پوست را گرفته و مانع رسیدن آب شود یا در حدی است که شک دارد مانع است یا نه، باید برطرف کند تا مطمئن شود چیزی روی پوست نیست اما اگر صرفاً رنگ است و مانع جرمی نیست اشکالی ندارد.
 
۴۰. آیا محو کردن لک¬‌های پوست با کرم¬‌های آرایشی و حضور با این حد از آرایش در جایی که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟
 
اگر صرفاً لک¬‌های صورت را برطرف کند یا کرمی زده و صورتش کمی شفاف شده است یا مثلاً کرم ضدآفتاب یا سفیدکننده زده اما در حدی نیست که بگویند آرایش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست اما اگر بیش از این مقدار است که می¬‌گویند آرایش کرده ولو آرایش کم باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
 
۴۱. برخی از خانم¬‌ها خط چشم و خط لب را تتو می¬‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟
 
به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند.
 
۴۲. اخیراً رایج شده است که برخی پسران و مردان ابرو برمی¬‌دارند؛ آیا این کار اشکال دارد؟
 
به‌طورکلی آرایش زنانه برای مردان و آرایش مردانه برای زنان حرام است. از نظر اسلام آن شخصیت و تشخص مردانه برای مردان باید حفظ شود و آن شخصیت زنانه هم برای زنان؛ همچنان‌که گفته‌اند لباس خاص خانم‌ها را آقایان نپوشند و لباس خاص مردان را زنان نپوشند مگر برای یک غرض عقلایی مثلاً  اجرای فیلم یا نمایش.
 
۴۳. چه زینت‌¬، آرایش و زیورآلاتی برای مردان حرام است؟
 
آرایشی که متناسب با مردان باشد، جلف و سبک نباشد که فرد انگشت‌نما شود، اشکالی ندارد اما اگر مثل برخی که موی سرشان را به‌گونه‌-ای ماشین می‌کنند که در جامعه انگشت‌نما می¬‌شوند و همه نگاه می¬‌کنند که این چه شکلی است، حرام است.
 
از نظر زیورآلات طبق حکم کلی استفاده‌ی طلا برای مردان حرام است؛ حال انگشتر، حلقه یا گردنبند باشد، مربوط به دامادی باشد یا غیر از آن، یک بار بپوشد یا ده بار، کلاً طلا برای مردان حرام است از هر نوعی که باشد؛ چه طلای سفید باشد چه طلای زرد و در نماز هم اگر مرد زیور طلا داشته باشد مثلاً گردنبند، حلقه، انگشتر یا... نمازش باطل است.
 
در مورد طلای سفید، اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای، رنگ آن سفید شده، حرام است ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.