ویژه نامه اعیاد مبارک شعبانیه ⋘❋⋙
ویژه نامه اعیاد مبارک شعبانیه ⋘❋⋙
زیارت و احکام قبرها و مساجد از دیدگاه تشیع و وهابیت
زیارت و احکام قبرها و مساجد از دیدگاه تشیع و وهابیت
وهابیان به نماز ایستادن در کنار مزارها را شرک میدانند، زیرا عبادت صاحب قبر محسوب میشود . همچنین،ساختن مسجد در کنار قبرها را نادرست و خلاف شرع میپندارند.

زیارت از دیدگاه تسنن و تشیع
چنان که گفته شد، وهابیان زیارت را مانند شفاعت، توسل شرکآمیز و سبب خرج از دین میپندارند؛ در حالی که زیارت از اهل سنّت جایز شمرده شده است. وهابیت در این زمنیه هم مانند بسیاری از عقاید دیگر با اهل سنّت اختلاف دارد.وهابیان کوشیدهاند با تمسّک به گفتههای کمیاب و نادر ـ که اهل سنت هم به آن اعتراض دارند ـ وهابیت را به صورت یک مذهب مطرح کنند؛ حال آن که مسلمانان به ویژه اهل سنّت نمیتوانند این گروه را در زمره فرقههای اسلامی به شمار آورند.
نظریات ابن قدامه
ابن قدامه، از بزرگانی و فقهای اهل سنّت، ضمن این که زیارت را مانند سوگواری مطابق شرع اسلام میداند، تفصیل قائل شده و آن را برای مردان جایز و برای زنان مکروه میداند. او در تأیید این نظر به روایت زیر اشاره کرده است:لعن الله زوارات القبور المتخذات علیهن المساجد و السرج؛خدا زنان زیارتکننده قبرها را لعنت کند، به ویژه آن زنانی که روی قبرها چراغ روشن میکنند و آن جا را سجده گاه یا مسجد خویش قرار میدهند.
همو میافزاید:در این روایت جمله «لعن الله» کراهت را میرساند و این کراهت، طبق مصالحی برای زنها شدیدتر است، چون ممکن است با بیرون رفتن از خانه و حضور در میان مردم حقوق همسر را تضییع کنند. دلیل لعنت بر زنان زائر این است که چون مردم جاهلیت به زیارت قبرها میرفتند، پس از چندی مجسمه و عکس روی قبر میساختند، سپس آن را بت قرار داده، در مقابلش تعظیم میکردند. پس مورد لعن قرار گرفتند و زیارت زنان ممنوع شد.
وی در ادامه مینویسد:زیارت قبرها برای مردان مستحب است، اما در خصوص مکروه بودن یا نبودن آن برای زنان دو روایت وجود دارد: طبق روایتی مستحب است به این شرط که همانند مردان بر سر قبرها سورههای توحید، یس، آیة الکرسی را بخوانند، ولی طبق روایت دیگر جایز نمیباشد. در صورت جواز، مرد و زن باید این گونه سلام بگویند:السلام علیکم أهل الدّیار من المومنین و المسلمین إنا إن شاء الله بکم لاحقون، نشأل الله ولکم العافیة.[1]
ابن قدامه زیارت زنان را جایز نمیداند:و تکره للنساء لأن النبی قال: لعن الله زوارات القبور؛زیارت برای زنان مکروه است، زیرا پیامبر فرموده است: لعنت خدا بر زنانی باد که قبرها را زیاد میکنند!وی معتقد است پیامبر در مرتبه نخست زنان را از زیارت منع کرد و جمله «لعن الله» نیز بر همین مطلب دلالت دارد، ولی پس از آن، زیارت زنان را جایز دانست و فرمود:
کنت نهیتکم عن زیارة القبور فزوّروها؛من در گذشته شما را زیارت قبرها نهی کرده بودم، اما اینک آنها را زیارت کنید.هم چنین میگوید:وروی التّرمذی أن عائشة زارت قبر أخیها؛ترمذی روایت کرده که عایشه قبر برادرش (عبدالرحمن) را زیارت کرد.ابن قدامه در نهایت از جمع حکم جواز و حرمت در احادیث مذکور کراهت زیارت زنان را نتیجه میگیرد.[2]
نظر علامه مجلسی
ایشان در همین زمینه اظهار میدارند:زیارت برای مردان خوب و مستحب است... اما در مورد زیارت زنان دو قول وجود دارد: یک قول این است که زیارت برای زنان کراهت دارد... و قول دیگر جواز آن است، اما به شرطی که خود را از نامحرمان پوشیده دارند.[3]به عقیده شیعه زیارت قبرهای مؤمنان از سنّتهای پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و همه مسلمانان بر این اتفاق دارند که هنگام فوت مؤمنی بر سر مزار او میرفت و صاحب عزا را دلداری میداد؛ در قرآن کریم نیز آمده است:«ولاتصل علی أحد منهم مات أبداً ولا تقم علی قبره إنهم کفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون»[4]
این آیه درباره منافقان بوده و بدان معناست که: ای پیامبر! همان طوری که از قبرهای مؤمنان دیدار میکنی به دیدار مزار منافقین نرو و بر جسدشان نماز مگزار و بر قبر آنان به دعا نایست، زیرا آنها به خدا و رسولش کفر میورزند و فاسق میباشند.در این که زیارت، اصلی قطعی است و مؤمنان بر مزار هم حاضر میشدند شکّی وجود ندارد؛ هر چند ممکن است در خصوصیات جزئی زیارت بین برخی مذاهب اسلامی اختلافهایی وجود داشته باشد.
زیارت قبرها، سنّتی حسنه
در کتابهای تاریخی منسوب به اهل سنّت آمده است: پیامبر هر سال به زیارت شهدای احد میرفت و این گونه زیارت میخواند: «السلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدّار».هم چنین نقل شده است: ابوبکر، عمر و عثمان نیز مانند پیامبر زیارت میکردند. دختر پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نیز هفتهای دو روز به زیارت شهدای احد میرفت. پیامبر گرامی هنگام زیارت شهدا، به خصوص در زیارت حمزه (علیه السلام)، و معصب بن عمیر این آیه را تلاوت مینمود:«رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه».[5]
در کتاب الصحیح آمده است:ابوسعید خدری بر قبر حضرت حمزه سلام میکرد... ام سلمه ـ یکی از زنان محترم پیامبر ـ و افرادی مانند ابوهریره، فاطمه خزائیه و عبدالله بن عمر خطاب همین گونه شهدا را زیارت میکردند.[6]در کتاب الغدیر در باب فضایل و مناقب ابی حنیفه آمده است:امام شافعی هرگاه در بغداد به سر میبرد به زیارت ابوحنیفه میرفت؛ در کنار ضریح او میایستاد و سلام میکرد و برای رفع حوایج خویش به خدا متوسّل میشد. احمد بن حنبل نیز با استادش (شافعی) چنین رفتاری داشت؛ به طوری که پسرش عبدالله تعجّب میکرد. احمد بن حنبل برای پسر توضیح داد توسل به امام شافعی در رفع گرفتاریها اشکال ندارد، چرا که در دنیا مثل خورشید برای مردم نافع بود.[7]
آیا پیامبر و اهل بیت او به اندازه شافعی برای مردم سودمند نبودند؟ در حالی که شافعی و ابوحنیفه ائمه (علیه السلام) را به خدایی رساند.آیا عمل این دو امام اهل سنّت برای پیروان آنها حجّت نیست؟ آیا وهابیان که زیارت را شرک میدانند ائمه اهل سنّت را هم مشرک میخوانند.علی رغم روایات شیعه و سنّی در باب استحباب زیارت، روایت دیگری از پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده که هرکس به قبرستان برود و سوره «یس» را بخواند. از عذاب مردگان کاسته میشود، ولی وهابیان از حدیث «لعن الله زوارات القبور» تابلویی ساخته و بر قبرستان بقیع و ابوطالب آویختهاند.
اشکال: با آن که امام سنّی بر زیارت قبرها صحه گذاشته و آن را مستحب دانستهاند، آیا مخالفت وهابیان در جهت اهداف استعمار و گسستن وحدت مسلمانان نیست؟ آیا نشانه این حقیقت نیست که آنان در صددند دین را آن گونه تفسیر و توجیه کنند که میخواهند، هر چند خلاف گفته و نظر دیگر مذاهب اسلامی باشد؟ اگر آنان زیارت قبرها را برای مردان بیاشکال میدانند؛ چرا زائران مرد نمیتوانند در همه ساعات به زیارت بقیع بروند و فقط در وقت معینی اجازه دارند؟ چرا وهابیان بر آنند که همه قبرهای مقدس را خراب کنند؟
چرا در سال 1216هـ .ق سعود بن عبدالعزیز به دستور پدرش به کربلا حمله ور شد و بعد از قتل و غارت، آن حرم مقدس را خراب کرد؟ چرا در 1217 و 1218 هـ ق به مکه معظمه حمله بردند و به ویران کردن آثار متبرک پرداختند؟ چرا در 1220هـ ق «اقتلوا المشرکین» گویان نجف اشرف را مورد تاخت و تاز قرار دادند؟ چرا در سالهای بعد به مدینه منوره تاختند و قبور مقدس آن سرزمین مبارک را با خاک یکسان کردند قبرهای بزرگانی چون پدر پیامبر، ائمه بقیع، پسران و زنان پیغمبر[8] آیا جواب این سؤالها را باید در دشمنی وهابیان با ائمه مظلوم بقیع و با حقیقت اسلام جست و جو کرد، یا آنکه بگوییم آنان زیارت مردان را هم جایز نمیدانند و به دلیل آن عملی است که انجام میدهند.
احکام قبرها و مساجد
وهابیان چندان رغبتی به آباد سازی قبرها و زیارت آنها ندارد. آنان به تحریم زیارت قبرها قائلند و تخریب آنها را جایز میدانند. اساس این تفکر از ابن تیمیه و شیخ محمد بن عبدالوهاب است.به سبب معیار قرار گرفتن رأی و نظر این دو، امروزه در کشور عربستان هیچ گورستانی زائر ندارد. البته پیروان مذاهب دیگر اهل سنت و زائران ایرانی برای چند ساعتی میتوانند به زیارت بقیع و شهدای احد بروند.
وهابیان مدعیاند در به کار بستن دین و توجیه و تأویل احکام آن باید از سیره و عمل خلفا، اصحاب و تابعین الهام گرفت، زیرا آنان به زمان نزول وحی و پیامبر نزدیکتر بودهاند. البته این ادعایی بیش نیست و عقایدشان در باب زیارت خلاف گفته و عمل صحابه است، چون اصحاب نه فقط به زیارت احد و شهدای بقیع میرفتند، بلکه اگر دیاری را هم میگشودند قبرهای آن را گرامی میداشتند؛ مثلاً وقتی سوریه در زمان خلیفه دوم فتح شد، مسلمانان قبر حضرت یحیی و زکریا را باقی گذاشتند و آنها را عزیز شمردند یا وقتی بیت المقدس را به سرزمینهای اسلامی ضمیمه کردند، کسی قبرهای انبیا را در کنار مسجد اقصی خراب نکرد.
مخالفت وهابیان با دفن مردگان در خانه شخصی و مسجد یا کنار آن، دلیل دیگری است بر این حقیقت که آنان راهی را پیمودهاند که خلاف راه صحابه و ادعایشان است، زیرا همین صحابه، به ویژه علی(علیه السلام)، پیغمبر را در خانه خودش به خاک سپردند یا به نقلی، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)ـ که وهابیان او را جزء بزرگترین صحابه بر میشمردند ـ در خانه خویش دفن شد. نادرستی این عقیده زمانی روشنتر میشود که دریابیم براساس شواهد تاریخی جمع زیادی از انبیا در حجر اسماعیل و بیت المقدس مدفونند، بیآن که هنگام به خاک سپاری ایشان عبادت گاه بودن این دو مکان مقدس مطرح باشد.
چرا وهابیان قبر پیامبر و شیخین را تخریب نکردند
وهابیانی که این همه سنگ متابعت از اصحاب را به سینه میزنند، هیچ گاه یارای آن را نداشتهاند که قبر پیامبر و شیخین را تخریب کنند، زیرا چنین عملی با سیره اصحاب پیامبر مخالف است و نیز اعتراض جهان اسلام را در پی دارد.اما آنان قبرستان بقیع را به دلیل دوری از مسجد النبی و مخالفت با شیعه و تجمع زائران خراب کردند.
وهابیان در سال 1344هـ .ق (1302هـ .ش) همه گنبدهای اطراف مدینه را با خاک یکسان کردند، مانند گنبدهای ائمه چهار گانه (علیهم السلام)، عباس عموی پیامبر، زنان پیامبر عبدالله پدر پیامبر، عثمان بن عفان، اسماعیل بن جعفر صادق و مالک.[9]از آن جا که وهابیان به زیارت قبرهای انبیا و اولیا اعتقاد ندارند و آن را از مظاهر شرک و دوری انسان از خداوند میدانند، معتقدند باید مردم را از این عمل دور کرده، مقبرهها و زیارتگاهها را از بین برد.
حرمت ساختن مسجد و خواندن نماز در کنار قبر
وهابیان به نماز ایستادن در کنار مزارها را شرک میدانند، زیرا عبادت صاحب قبر محسوب میشود آنان با استشهاد به روایت ذیل از ابوهریره، ساختن مسجد در کنار قبرها را نادرست و خلاف شرع میپندارند.پیامبر فرمود:لاتجعلوا بیوتکم قبوراً و لاتجعلوا قیری عیداً وصلّوا علیّ؛ فإنّ صلاتکم تبلغنی حیث کنتم؛خانههایتان را قبرستان نکنید و قبر مرا هم عید [محل بازدید] قرار ندهید بر من دورد بفرستید که درود شما در هر کجا که باشید به من میرسد.
این حدیث با نظر به راوی آن که به جعل حدیث زبانزد عام و خاص است، اعتبار چندانی ندارد و جز با توجیه و تحلیل نمیتوان آن را پذیرفت. در توجیه این روایت باید گفت: شاید عبارت«لاتجعلوا بیوتکم قبوراً» بیانگر این باشد که در خانهای ذکر و یاد حق فراموش شود و معنویت در آن بمیرد آن را باید به قبرستانی مانند کرد که هیچ صدایی از آن بر نمیخیزد. هم چنین عبارت «ولاتجعلوا قبری عیداً» شاید گویای این حقیقت باشد که شادی و سرور مردم در شب عید ممکن است خلاف شرع باشد یا برای لحظهای غفلت از حق را موجب شود؛ از این رو نباید در کنار تربت سید انبیاء جشن گرفت، زیرا از شرایط زیارت آن تربت مقدس حضور قلب و ذکر و یاد باری تعالی است.
همچنین شاید مفهوم عبارت «صلّوا علیّ» و دلیل درخواست پیامبر از پیروانش برای درود فرستادن، نیازمندی اصحاب و یارانش به این هدیه معنوی است. در ضمن عبارت «لاتجعلوا بیوتکم قبوراً» به پیامی بهداشتی اشاره دارد و آن این که اگر جسد آدمی دفن نشود، پس از گذشت اندک زمانی بوی بدی از آن بلند میشود و باعث انواع بیماریها و زیانها میشود و چنانچه جسدی در محلی نزدیک به محل زندگانی مدفون گردد ممکن است تعفن آن، زندگی را بر اهل محل سخت کند یا موجب بیماری شود.
البته این عبارت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را در برنمیگیرد، زیرا جسم و روح ایشان به حکم آیه «إنما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت و یطهرکم تطهیراً»[10] پاک است و سبب ایجاد بیماری و آفت نمیشود. حال اگر کسی با استدلال به روایت به دفن پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در خانه اعتراض کند باید بداند، این ایراد به ابوبکر و عمر بر میگردد که جزء اهل بیت نبودند و بنابر آیه تطهیر، پاک نیستند.در نتیجه اگر وهابیان به دفن مردگان خرده میگیرند و گزاردن نماز در کنار قبر آنان را شرک میدانند باید صحابه را مشرک پنداشت؛ حال آنکه هرگز چنین نبوده است.[11]
استدلال به آیه 21 کهف
وقتی اصحاب کهف دوباره به خواب رفتند، مردم درباره تعیین محلی که آنان در آن خوابیده بودند اختلاف یافتند، اما سرانجام قرار گذاشتند مسجدی بنا کنند که زائران ضمن زیارت، به عبادت هم بپردازند. وهابیان برای قبولاندن عقیده خویش مبنی بر شرعی نبودن ساختن مسجد روی مقبرهها این آیه را دست آویز خوش کردند؛ حال آن به هیچ روی نمیتوان مطلبی را از این آیه در تأیید عقیده وهابیان استنباط کرد:«و کذلک أعثرنا علیهم لیعلموا أن وعد الله حق و أن الساعة لا ریب فیها إذ یتنازعون بینهم أمهرم فقالوا ابنوا علیهم بنیاناً ربهم أعلم بهم قال الذین غلبوا علی أمرهم لنتخذن علیهم مسجداً»؛[12]
و بدین گونه [مردم آن دیار را] بر حالشان آگاه ساختیم که وعده خدا راست است و [در فرا رسیدن] قیامت هیچ شکی نیست، هنگامی که میان خود در کارشان با یک دیگر نزاع میکردند. پس [عدهای] گفتند: بر روی آنها ساختمانی بنا کنید، پروردگارشان به [حال] آنان داناتر است. [سرانجام] کسانی که بر کارشان غلبه یافتند، گفتند: حتماً برایشان معبدی بنا خواهیم کرد.
استدلالی دیگر
پیش از این یاد آور شدیم وهابیان با ساختن مساجد روی قبرها مخالفند و آن را کاری غیر شرعی و حرام میدانند و برای اثبات عقیده خویش به هر روایتی، هر چند ضعیف، استناد میکنند، از جمله روایت زیر را که هیچ دلیلی بر صحت آن نیست، دست مایه خویش قرار داده اند:لعن الله الیهود و النصاری اتخذوا و قبور أنبیائهم و صالحیهم مساجد؛[13]خدا یهود و نصارا را لعنت کند که قبر پیامبر و صالحان خویش را مسجد قرار دادند.
با آن که یهود و نصارا از لحاظ فکری و در عمل بسیار خطا کردهاند، اما هیچ گاه قبرها را عبادت نکردهاند. هم چنین این حدیث ـ اگر هم صحیح باشد ـ مسلمانان را در بر نمیگیرد، زیرا مسلمانان بر خلاف یهود و نصارا، هرگز روی قبرها مسجد نساختهاند و اگر در کنار قبری نماز گزاردهاند، رضایت حق تعالی را جستهاند و ثواب آن را به صاحب قبر هدیه کردهاند و چنانچه صاحب قبر از اولیا باشد، از باری تعالی میخواهند به عزت و مقام او، مقام و منزلتشان را فزونی بخشد.
به نظر میرسد ابن تیمیه و به ویژه محمد بن عبدالوهاب بر آن بودهاند که با این نوع مخالفتها، روشن فکری و وسعت اندیشه خویش را نشان دهند؛ حال آن که میتوانستند با آموختن حقیقت اسلام، مدیریت اسلامی، نحوه معیشت اجتماعی، تشویق به ساختن مراکز علمی ـ تحقیقی، مبارزه با استعمار و امثال آن بزرگی خویش را ثابت کنند.
در زمان حاضر هم بعضی از درس خواندگان و تازه به علم رسیدهها برای این که آگاهی و دانش خویش را به رخ بکشند، امامزادهها، زیارتگاهها و دعاها را آماج گفته خویش قرار دادهاند و خواسته در جهت اهداف استعمار قلم میزنند و آب به آسیاب دشمن میریزند، اما باید بدانند روشن فکری به معنای خرافه دانستن زیارتها و ریشخند زدن به دعاها نیست؛ بلکه یاد آوری حشمت و شکوه گذشته مردم مسلمان و نشان دادن راه رهایی از یوغ استبداد و حقیقت دین است؛ همان شیوهای که حضور امام خمینی(قدس سره) در طول انقلاب منتهای همت و آرزوی خویش قرار داد.
بنای مساجد در کنار قبرها
علمای شیعه با شرایطی که برخواهیم شمرد، بر جواز ساخت مسجد در کنار آرامگاهها و مزارهای انبیا و صالحان اتفاق دارند و دانشمندان اهل تسنن نیز برخی به جواز و بعضی به کراهت آن قائلند، اما وهابیان به پیروزی از ابن تیمیه و شیخ محمد بن عبدالوهاب به حرمت آن اذعان دارند و برای اثبات عقیده خویش به هر روایتی ـ هر چند ضعیف و آیهای هر چند نا مرتبط ـ چنگ زدهاند، از جمله آیه 21 سوره کهف که از این آیه به هیچ وجه نمیتوان از درستی عقیده وهابیان را برداشت کرد.
گفتنی است بعضی علمای بزرگ شیعه چون علامه مجلسی، علامه حلی و شیخ طوسی در صورتی به کراهت بنای مسجد در کنار آرام گاه حکم دادهاند که مسجد روی قبر بنا شود و نماز طوری خوانده شود که رو به قبر باشد. از دیدگاه آنان بنای مسجد همانند مسجدهای اطراف حرم امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه اشکالی ندارد و جایز است و حتی برخی از بزرگان شیعه به استحباب بنای مسجد در کنار مزارها نظر دارند.
علامه مجلسی ضمن این که به جایز بودن سخن ساخت مسجدـ با شرایطی که گفته شد ـ رأی میدهد به برخی از روایات اشاره میکند که جواز محل نماز در کنار مزار ائمه را تأیید مینماید؛ از جمله نقل میکند که پیامبر گرامی اسلام فرمود:و الله لتقتلن بأرض العراق و تدفن بها! قلت یا رسول الله: ما لمن زار قبورنا و عمرها و تعاهدها؟ فقال لی: یا أبا الحسن! إن الله تعالی جعل قبرک و قبر ولدک بقاعاً من بقاع الجنة و عرضة من عرصاتها؛[14]
حضرت فرمود: به خدا سوگند! تو را در زمین عراق خواهند کشت و در همان جا دفن خواهی شد. حضرت عرض کرد: ای رسول خدا، برای کسی که قبر ما را زیارت کند و آن را آباد سازد و مراقبت از آن را به عهده گیرد چه اجری خواهد بود؟ حضرت(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: خداوند مزار تو و فرزندت را بقعههایی از بقعههای بهشت و میدانهایی از میدانهای آن قرار خواهد داد.از این حدیث شریف به دست میآید تعمیر قبرهای ائمه (علیه السلام) مستحب است و زیارت آن اجر و ثواب اخروی خواهد داشت و گزاردن نماز در آن مکانهای مقدس بیاشکال است.
ارتفاع قبرها
وهابیان طبق روایتی معتقدند قبرها نباید بالاتر از سطح زمین ساخته شود یا نباید آرام گاهی بر سر مزارها بنا شود. ابی الهیاج از علی(علیه السلام) روایت میکند که آن حضرت فرمود:ألا أبعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) أن تدع قبراً مشرفاً إلا سویته و لاتمثالاً إلا طمسته؛[15][ای ابی الهیّاج] آگاه باش تو را در پی کاری میفرستیم که رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مرا به آن موظف کرد. وظیفهات این است که همه قبرهای بالا آمده و برجسته را با سطح زمین برابر کنی و مجسّمهها را از بین ببری.
سپس مؤلف فتح المجید از این حدیث چنین برداشت میکند ساختن گنبدها و بقعهها، که مانند مجسّمهها و برآمدگی قبرها برجسته و نمایان است، جایز نیست و باید ویران شوند.در جواب باید گفت: اولاً این حدیث همان طور که نویسنده تهذیب التهذیب به آن اشاره دارد، در خور استناد نیست. ثانیاً، این روایت برای از بین بردن مجسمهها و هم سطح کردن قبرها با زمین حکم داده و این حکم را نمیتوان به بقعهها و گنبدها تعمیم داد.
شیعه و سنّی در این موضوع اتفاق نظر دارند که قبرها نباید برجسته باشند، اما ساختن آرامگاه روی مزار صالحان و علما جایز است. در کتاب الغدیر آمده است:مالک بن انس در سال 179هـ .ق درگذشت و قبر او در مدینه و در قبرستان بقیع است و دارای گنبدی کوچک و بنایی مختصر است:«علیه قبة صغیرة مختصر البناء»[16]بنابراین سند ساختن گنبد و بارگاه از دید علمای مالکی جایز است در کتاب الفقه علی مذاهب الأربعه درباره کیفیت قبر سازی، چنین آمده است:ویندب ارتفاع التراب فوق القبر بقدر شبرٍ؛[17]مستحب است قبر به اندازه یک وجب از زمین بلندتر باشد.
دیدگاه وهابیان درباره تزیین مساجد و مشاهد شریفه
اساس عقیده وهابیان این است که اگر در موردی به سند و روایت دست نیابند به منع آن قائل میشوند. به همین علت تزیین مسجدها، از جمله مسجد الحرام و مسجد النبی را با لوستر، قندیل و... جایز نمیدانند، زیرا در این خصوص به حدیثی دست نیافتهاند.در جواب باید گفت: اگر وهابیان به طور یقین به این معیار اهمیّت میدهند نباید به هیچ وجه از مظاهر تمدن جدید بهره برند، زیرا در استحباب استفاده از ماشین، تلفن و... روایتی به ما نرسیده است. در ثانی همین که درباره حرمت این گونه مسائل روایتی نداریم، شاید خود دلیلی باشد بر این که بهره یافتن از آنها جایز و مباح است. در نتیجه باید گفت: تزیین مساجد اگر موجب حواس پرتی نشود و مردم را به حضور در مساجد تشویق نماید، اشکالی ندارد و جایز است.
مسافرت برای بازدید از مساجد
پیروان محمد بن عبدالوهاب براساس روایتی معتقدند مسافرت برای بازدید از مسجدها حرام است. دلیل عمده آنها روایتی است که ابی سعید از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل کرده که فرمود:لاتشدُ الرجال إلا إلی ثلاثه مساجد: المسجد الحرام و مسجدی هذا و المسجد الأقصی؛بار و بنه سفر را فقط برای زیارت سه مسجد آماده کنید: مسجد الحرام، مسجد من و مسجد الاقصی.
وهابیان از این حدیث نتیجه گرفتهاند که مسافرت برای دیدن از مساجد دیگر غیر شرعی است. محمد بن عبدالوهاب میگوید:من سافر لمجرد زیارة قبور الأنبیاء و الصالحین فهو مشرک؛[18] کسی که به قصد زیارت قبرهای انبیا و صالحان سفر کند مشرک است. در حالی که دیدن مساجدی که در سرزمینهای اسلامی واقع شدهاند نه تنها ایرادی ندارد، بلکه با شکوه و عظمت دیرینه مسلمانان آشنا میسازد و ما را بر میانگیزد که در راه دست یابی به آن عزت و آبرو بکوشیم.
پی نوشت:
[1]. ابن قدامه، المغنی، ج2، ص430.
[2]. ر.ک: همان، ج4،ص426 و431.
[3] . علامه مجلسی، مرآة العقول، ج14، ص191.
[4]. توبه، آیه 84.
[5]. واقدی، المغازی، ج1،ص 312.
[6]. سید جعفر مرتضی، الصحیح فی سیرة النبی، ج4، ص318.
[7]. علامه امینی، الغدیر ج5، ص194.
[8]. علی دوانی، فرقههای وهابی، ص32ـ 40.
[9]. علی اصغر فقیهی، وهابیان، ص407.
[10]. احزاب، آیه 33.
[11]. فتح المجید، ص261.
[12]. کهف، آیه 21.
[13]. فتح المجید، ص 267.
[14]. بحارالانوار، ج100، ص120.
[15]. فتح المجید: ص493.
[16]. الغدیر، ج5، ص195.
[17]. الفقه عّلی مذاهب الاربعه، ج1، ص42.
[18]. فتح المجید، ص261.
محمدحسین ابرهیمی
منبع: پایگاه پژوهشی تخصصی وهابیت شناسی
حسن روحانی رئیسجمهور منتخب شد+ زندگینامه
حجتالاسلام
والمسلمین حسن روحانی با کسب 18میلیون 613هزار و 329رأی از مجموع ۳۶میلیون و
۷۰۴ هزارو ۱۵۶ رای ماخوذه، رئیسجمهور منتخب مردم شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،
مصطفی محمدنجار وزیر کشور گفت: حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی با کسب
18میلیون 613 هزار 329 رأی اکثریت مطلق آرا را کسب و رئیسجمهور شد.
نجار تاکید کرد: در مجموع 36 میلیون و 704 هزار و 156 نفر در انتخابات
شرکت کردند که نشان دهنده حضور 72.7 درصدی مردم در انتخابات است.
زندگینامه
«حسن فریدون روحانی» 21 آبان 1327 در سرخه از توابع استان سمنان دیده به
جهان گشود؛ وی تحصیلات ابتدایی را در شهرستان محل تولدش گذراند و تحصیلات
حوزوری را از سال 39 در حوزه علمیه صادقیه سمنان آغاز کرد.
او در سال 1340 وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات
سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سید محمدرضا گلپایگانی، محمد فاضل
لنکرانی، شیخ محمد شاهآبادی و سلطانی بهره برد.
روحانی همزمان در سال 1348 به دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1351
دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.
وی با ادامه تحصیل در انگلیس مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) در رشته حقوق
عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان
گلاسکو دریافت کرد و با کسب پروانه وکالت از کانون وکلا در سال 86، وکیل
پایه یک دادگستری شد.
حسن روحانی فعالیت سیاسی خود علیه رژیم ستمشاهی را از دوران جوانی آغاز
کرد؛ عمده فعالیتهای وی در همراهی با نهضت امام خمینی (ره)، سفرهای
تبلیغاتی و سخنرانی علیه رژیم پهلوی از سال 44 و نتیجه آن حبس و
ممنوعالمنبری بود.
وی در آبان 1356 در مراسم بزرگداشت شهادت مصطفی خمینی در مسجد ارک تهران
برای نخستین بار لقب «امام» را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار
برد و پس از آنکه تحت تعقیب ساواک قرار گرفت، به توصیه شهید بهشتی و استاد
مطهری از کشور خارج شد و مدتی نیز آنسوی مرزها به سخنرانی و تبلیغ برای
دانشجویان خارج از کشور پرداخت و پس از تبعید حضرت امام (ره) به فرانسه، به
جمع یاران همراه ایشان پیوست.
حسن روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین اقدام در سال 58، به
ساماندهی وضعیت ارتش و پادگانهای نظامی پرداخت و در سال 59 ردای نمایندگی
ملت در مجلس شورای اسلامی را بر تن کرد و پنج دوره قانونگذاری (به مدت 20
سال) را در کارنامه خود ثبت کرد.
عضویت و ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما از سال 1359 تا سال 1362 از دیگر مسئولیتهای وی در دوران پس از انقلاب بوده است.
روحانی در دوران جنگ تحمیلی مسئولیتهای متعددی از جمله عضویت در
شورایعالی دفاع، عضویت در شورایعالی پشتیبانی جنگ، معاونت فرماندهی جنگ،
ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور
را برعهده داشت و بین سالهای 1367 تا 1368 نیز به معاونت جانشین فرماندهی
کل قوا منصوب شد.
وی به پاس سالها حضور در مسئولیتهای مختلف در دوران دفاع مقدس، از سوی
مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت نشان درجه دو فتح و نشان درجه یک نصر شد.
روحانی پس از بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد
شورایعالی امنیت ملی سمت نمایندگی مقام معظم رهبری در این شورا را بر عهده
گرفت و 13 سال نیز به عنوان مشاور امنیت ملی رؤسای جمهور سابق انجام وظیفه
کرده است.
وی از سال 1370 به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و تاکنون نیز در
این سمت فعالیت دارد و علاوه بر ریاست کمیسیون سیاسی و امنیتی و دفاعی
مجمع، ریاست مرکز تحقیقات استرتژیک این نهاد نیز بر عهده اوست.
حسن روحانی در انتخابات میاندورهای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در 29
بهمن 1378 از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری
انتخاب شد و در سال 1385 نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت و در حال
حاضر ریاست کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس را بر عهده دارد.
اگر چه روحانی به صورت همزمان به فعالیتهای علمی اشتغال داشته، اما حضور
مستمر وی در دانشگاه، موجب دوری او از مسئولیتهای کلیدی نبوده و روحانی
با تصدی 16 ساله مسئولیت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در یکی از حساس ترین
مقاطع تاریخی مسئولیت پرونده هستهای کشورمان را بر عهده داشت.
پس از تشکیل دولت محمود احمدینژاد، مسئولیت پرونده هستهای به علی
لاریجانی واگذار شد و روحانی که همچنان در مقام نماینده مقام معظم رهبری در
شورایعالی امنیت ملی قرار دارد، با نگارش کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی
هستهای» به ثبت خاطرات خود از دوران مسئولیتش در شورا و پیگیری پرونده
هستهای پرداخت.
حسن روحانی در 22 فروردین 92 در یک گردهمایی با حضور جمعی از هوادارانش
در مجتمع آدینه تهران و با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست
جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.
ریاست ستاد انتخاباتی وی بر عهده محمدرضا نعمتزاده وزیر صنایع و معادن
دولتهای اول و دوم هاشمی رفسنجانی قرار دارد و اکبر ترکان وزیر دفاع و راه
دولتهای اول و دوم سازندگی قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی است و
سخنگویی وی بر عهده محمدباقر نیکبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه قرار
دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام حسن روحانی به عنوان رییسجمهور منتخب مردم در پیام تقدیر خود از ملت ایران که از خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، از رهبر معظم انقلاب و آحاد مردم ایران برای کمک به خلق حماسه سیاسی قدردانی کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
خدا را شکر میکنم که بار دیگر خورشید عقلانیت و اعتدال را بر ایران تاباند و ندای وحدت و انسجام این ملت را در جهان طنینانداز کرد.
ملت سرافراز ایران
حماسه حضور و مشارکت موثر و معنادارتان در انتخابات در راه انجام وظایف دینی و ملی و در پاسخ به ندای رهبری معظم انقلاب بر شما مبارک باد.
بیتردید پیروز این انتخابات شمایید و آگاه و آرام و امیدوار و با اعتقاد به حق و اعتما به نظام مردمسالار دینی، گامی بلند و استوار در راه عزت و منافع ملی و مدیریت بر پایه اعتدال و اصلاح و تدبیر برداشتید.
شما نشان دادید که خداوند تغییر و تحول در هیچ ملتی را جز با خواست خود آنان محقق نمیکند. این پیروزی، پیروزی خرد، پیروزی اعتدال، پیروزی رشد و آگاهی و پیروزی تعهد و تدین بر افراط و بداخلاقی است که از هر گوشهی ایران سربلند در همه روستاها و شهرها سر برآورد و ایران و ایرانیان را یک بار دیگر در همه جای جهان سرفراز کرد.
این پیروزی افتخارآفرین را به یکایک شما ملت بزرگوار و شریف از مرد و زن، پیر و جوان در داخل و خارج کشور و همه اقوام و پیروان ادیان و مذاهب تبریک و سپاس میگویم.
یاد امام راحل (ره) و شهیدان والامقام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی میدارم.
سپاس ویژه این فرزند کوچک حوزه و دانشگاه ارزانی رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، روحانیت معزز و استادان فرهیخته کشور باد که با درایت و شجاعت روح امید را در مردم دمیدند و بیشک نقش امیدآفرین آیتالله هاشمی رفسنجانی و حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که از چهرههای درخشان نظام در این خیزش خروش بودند شایسته قدرشناسی است.
همچنین تلاش همه دستاندرکاران انتخابات در شورای محترم نگهبان، قوای سهگانه نظام، وزارت کشور، ستادهای اجرایی و نظارت و نیروهای نظامی و انتظامی را ارج مینهم و سپاس میگویم.
ملت ایران من به عهدی که با شما مردم بستهام وفادار خواهم بود و با اتکا به دعای خیر و استمرار حضور و حمایت شما تا پایان این راه پرافتخار از پای نخواهم نشست.
بیگمان این حضور عزتمند در صحنه سیاسی، پیامآور آرامش و ثبات و امید در عرصه اقتصاد نیز خواهد بود و چشمه خروشان همت کارگران، کشاورزان و کارآفرینان، موج حرکت و برکت را در تولید و اشتغال به راه خواهد انداخت.
اینک در آستانه این مرحله جدید، فرصت تازه پدید آمده است که در صحنه بینالمللی نیز آنان که مردمسالاری و آیین تعامل و گفتوگوی آزاد و حق جویانه را به راستی پاس میدارند با دیدن این حماسه عظیم مردمی با زبان احترام و انصاف و پذیرش حقوق جمهوری اسلامی ایران با این ملت بزرگ سخن بگویند تا پاسخ مناسب نیز بشنوند و با تلاش برای گسترش مناسبات بر پایه منافع متقابل صلح، امنیت و توسعه را در منطقه و جهان اعتلا بخشند.
باور کنیم که با همت مردم فصل جدید همدلی آغاز شده است.
بار دیگر به توان این ملت شگفتی آفرین ایمان بیاوریم و به مدد همه فرزانگان و شایستگان خدمت به این مردم وفادار را سامانی نو بخشیم.
من در این راه دست همه اعتدالگرایان، اصلاحطلبان و اصولگرایان را به گرمی میفشارم و از همه کسانی که این بنده کوچک را شایسته اعتماد خود دانستند درخواست کمک و همکاری در ادامه راه دارم و از دیگر نامزدهای محترم که با حضور و رقابت خویش به خلق حماسه سیاسی و شفافیت دیدگاهها کمک کردند تشکر میکنم و مساعدت آنها را در راه خدمت به ملت انتظار دارم.
امیدوارم همه آنان که به دیگر نامزدهای محترم رای دادهاند نیز این بنده را خدمتگزار مخلص خود بدانند زیرا که من خود را پاسدار حقوق همه ملت ایران میدانم و از خدای بزرگ برای دولت تدبیر و امید توفیق خدمت برای ایران عزیز، آرزوی سربلندی و برای ملت ایران بهروزی را خواستارم.
موفق و پیروز باشید
امام زمان علیه السلام در چه روزی ظهور میکند؟

*اختلاف درباره روزهای قیام
روایات در مورد کیفیت آغاز نهضت ظهور و زمان آن اندکی با هم تفاوت دارد ولی آنچه که از جمع روایات بدست می آید چنین است که امام (عج) نخست در میان سی صد و سیزده تن از یاران خود ظهور می کند، آنگاه غروب روز نهم محرم یک یک یاران حضرت ولی عصر (عج) داخل مسجد الحرام شده و امام (عج) نهضت مقدس خود را بعد از نماز عشا با ارسال پیام برای اهل مکه آغاز می کند. سپس یاران آن بزرگوار در آن شب بر حرم و شهر مکه مسلط می گردند و روز دهم محرم پیام خود را متوجه جهانیان می نماید.
زمان گردهمایی حضرت مهدی (عج) و یاران او که از نقاط مختلف جهان جمع خواهند شد، در مکه و در شب جمعهای که مقارن با شب نهم محرم است. امام صادق در این باره میفرماید: خداوند سبحان آنان را در شب جمعه گرد هم می آورد و صبح جمعه جملگی در مسجد الحرام با آن حضرت دست بیعت و وفاداری می دهند و هیچیک از آنان سرپیچی نمی کند.
امام باقر (ع) نیز می فرماید: قائم روزشنبه که روز عاشورا است روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید ظهور میکند.
امام جعفر صادق(ع) فرمود: قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند.
منبع:مهدی موعود ص 1066
پیامبر (ص) می فرماید: مهدی از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وی را در یک شب سامان میبخشد.
البته با توجه به روایات ظهور امام مهدی (عج) در روز شنبه طبق روایت امام باقر (ص) مغایرتی با روایت دیگر که روز نهضت را در روز جمعه عنوان میکند ندارد زیرا حرکت اصلی امام روز جمعه است و در روز شنبه برای مردم جهان پیام نهضت خویش را ارسال میکند.
خلاصه آنکه وقوع ظهور در روز جمعه به رغم مشهور بودن بین مردم قطعی نیست؛ اگر چه طبق بعضی از روایات ظهور روز جمعه خواهد بود. لکن روایات متعدد معتبر دلالت مىکند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد .
منتخبالاثر، الفصل السادس، الباب التاسع، حدیث 1 تا 7، ص 574 تا 576
*ظهور در روز شنبهای که مقارن با عاشوراست
امام محمد باقر (ع) میفرماید:
گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.
منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / کشف الغمه ، جلد 3 ، صفحه 252 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290
امام جعفر صادق (ع) می فرماید:
قائم( درود خدا بر او باد)در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا میشود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی (ع) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.
منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290
در روایات دیگر نیز آمده است که ظهور، صبح روز شنبه و عاشورا میباشد که حضرت حجت(عج) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت میکنند.
ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداست قیام می کنند. گویا در آن شنبهای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند. علی بن مهزیار هم از امام پنجم (علیه السلام) چنین نقل کرده است که: گویا با حضرت مهدی (عج) در روز شنبه ای که عاشورا است و بین رکن و مقام ایستاده، هستم.
منبع کتاب شش ماه پایانی، نوشته مجتبی السادات، ترجمه محمود مطهری نیا
ویژه نامه ولادت امام حسین و حضرت عباس (علیهم السلام)
ویژه نامه ولادت امام حسین و حضرت عباس (علیهم السلام)
پيامك ميلاد حضرت عباس عليه السلام
پيامك ميلاد حضرت عباس عليه السلام
روز میلاد اباالفضل رشید آمده است * یاکه بر خلق زمین، لطف مزید آمده است
بعد میلاد حسین بن علی شمس ضحی * قمری از پی خورشید پدید آمده است
مادر دهر نزایید و نزاید به جهان * همچو عباس دل آور که وحید آمده است
بر حسین بن علی از کرم حضرت حق * با چنین یار وفادار نوید آمده است
آیا می دانید چرا به امام حسین(علیه السلام) ثارالله می گویند؟
آیا می دانید چرا به امام حسین(علیه السلام) ثارالله می گویند؟

لقب
«ثارالله» تنها برای دو امام معصوم، امیرالمومنین (علیه السلام) و امام
حسین (علیه السلام) وارد شده است که در زیارت امام حسین (علیه السلام) می
خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ»؛سلام بر
تو اى خون خدا و فرزند خون خدا.
در مورد معنای ثار الله دو احتمال
وجود دارد: اول؛ به معنای خونخواهی: درکتب لغت واژه «الثار» را به معنای
«الطلب بالدم؛ یعنی خونخواهی» معنا کرده اند. بر این اساس؛ «ثارالله» یعنی
کسی که ولی دم و خونخواه او خدا است.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی
حسین (علیه السلام)؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و
نیز قیام مختار، بوده است، و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا
ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می مانند، و نیز شعار حضرت مهدی
(عجل الله تعالی فرجه) در هنگام قیام و شعار یاوران شهادت طلب او است.
معنایی
که از واژه «ثارالله» بیان گردید، مورد پذیرش گروه زیادی از دانشمندان
اسلامی قرار گرفته است؛ بر طبق این معنا «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که
خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به
یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک
قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان بشریت
هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او
باید بگیرد، و همچنین تو فرزند على بن ابى طالب هستى که شهید راه خدا بود و
خونبهاى او را نیز خدا باید بگیرد.
دومین معنایی که برای ثارالله بیان
شده است؛ به معنای خون خدا است. از کلام علامه مجلسی (ره) استفاده می شود
که «الثأر» به معنای خون و خونخواهی آمده است؛ و آنچه گفته ایشان را تأئید
می کند معنایی است که کتاب لسان العرب از واژه «الثار» ارائه کرده است. این
کتاب لغت میگوید: «الثَّأْرُ الطَّلَبُ بالدَّمِ، و قیل: الدم نفسه»؛ یعنی
واژه «الثار» به معنای طلب کردن خون است و گفته شده که به معنای خود خون
نیز آمده است. پس می توان گفت که حسین (علیه السلام) خون خدا است، اما آیا
براستی می توان این معنا را پذیرفت و آیا خدا جسم است که خون داشته باشد و
آیا اصولا چنین تصوری از خدا می تواند صحیح باشد؟!
در پاسخ باید گفت:
واژه هایی؛ مانند یدالله و... که در فرهنگ اسلامی بکار برده میشود، یک
تعبیر کنایی یا مجازی تلقی می شود؛ مثلا آنگاه که گفته می شود امیرالمومنین
(علیه السلام) یدالله است، منظور این نیست که خدا جسم است و مانند انسان
دستی دارد و دست او حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است، بلکه مقصود آن
است که امیرالمومنین (علیه السلام)
مظهر قدرت الاهی است. بر این اساس؛ مصحح اطلاق لقب «ثارالله» بر عامام حسین (علیه السلام)، می تواند یکی از احتمالات زیر باشد:
1.
اضافه «ثار» به «الله» اضافه تشریفیه است؛ یعنی این خون به الله که شریف
ترینِ موجودات است، اضافه شده تا کسب شرافت کند و دانسته شود که این خون،
خون شریفی است؛ زیرا برای خدا ریخته شده و از این رو به خدا تعلق دارد،
همان گونه که در «هذِهِ ناقَةُ اللَّه» ناقه به الله یا در «بیت الله» و
«عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»، بیت به الله و ضمیر خطاب، برای کسب شرافت،
اضافه گردیده است.
2. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض
راه یافته، «یدالله» و «لسان الله» و «ثارالله» می شود؛ یعنی دست خدا می
شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهد. زبان
الاهی می گردد که اگر خدا بخواهد سخن بگوید با زبان او سخن می گوید، و خون
خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از
خون او استفاده می کند. امیرالمومنین (علیه السلام) و امام حسین (علیه
السلام) «ثارالله» هستند؛ زیرا خونی که از آن دو امام (علیهما السلام) بر
زمین ریخته شد موجب گردید تا حیات تازه ای به کالبد دین دمیده شود.
به
هر حال در متون دینی ما، لقب «ثارالله» برای امام حسین (علیه السلام) بکار
برده شده است. ما معتقدیم که معنای اول اگرچه معنای درستی است، اما معنای
دوم نیز می تواند معنای صحیح لقب «ثارالله» باشد و برای اهلش که به عمق این
معنا راه یافته اند، از جهاتی در اولویت قرار داشته باشد.
در این
نگاه، آن امام بزرگوار (علیه السلام) خون خدا است از آن جهت که خونش حیات
تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. خدایی که می
رفت کم کم از یادها و خاطره ها محو شود و عبادتش تبدیل به عادت گردد.
از
این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی
است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها،
نماد و سنبل زنده بودن است و آنگاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ
شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگهای آن
جاری باشد و بر این اساس اگر روزی این خون از آن کالبد جدا شود مرگ آن،
حتمی و قطعی است و بعد از آن، آنچه که می ماند تنها جسمی است بی روح و بی
جان.
دلیل شباهت شهادت حضرت یحیی به امام حسین(علیه السلام)
امام
مهدی(عجل الله تعالی فرجه) اولین آیه سوره حضرت مریم را به امام حسین(علیه
السلام) تاویل نموده است؛ سعد بن عبدالله قمبه امام عصر تعالی فرجه) عرض
کردم: ای فرزند رسول خدا تاویل آیه کهیعص چیست؟ فرمود: "هذه الحروف من
انباء الغیب، اطلع الله علینها عبده زکریا، ثم قصها علی محمد و ذلک ان
زکریا سال ربه ان یعلمه اسماء الخمسه فاهبط علیه جبرئیل فعلمه ایاها.."
این
حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده و بعد از آن
داستان آن را به حضرت محمد(صلی الله علیه واله) باز گفته است. داستان از
این قرار است که زکریا از پروردگارش درخواست کرد که اسماء خمسه طیبه را به
وی بیاموزد؛ خداوند متعال جبرئیل را بر او فرستاد و آن اسامی پاک را به او
تعلیم داد. زکریا چون نام های محمد، علی، فاطمه و حسن(علیهم السلام) را یاد
می کرد اندوهش برطرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت و چون حسین را یاد می
کرد بغض و غصه گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد.
روزی گفت:
بارالها چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می کنم آرامش می یابم و اندوهم برطرف
می شود اما وقتی حسین را یاد می کنم اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می
شود؟ خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود:"کهیعص" ؛ "کاف" اسم
کربلا و "ها" رمز شهادت عترت طاهره است و "یا" نام یزید قاتل حسین و "عین"
اشاره به عطش و "صاد" نشان صبر او است.
زکریا چون این مطلب را شنید
نالان و غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد و به کسی اجازه
نداد نزد او بیاید و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت: بارالها از
مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود تقدیر کرده ای دردمندم. خدایا آیا
این مصیبت را بر آستانه او نازل می کنی؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی و
فاطمه می پوشانی؟ آیا این غم را بر ساحت آنان فرود می آوری؟ بعد از آن
گفت: بارالها فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را
وارث و وصی من قرارده ؛ آنگاه مرا دردمند او گردان؛ همچنان که حبیبت محمد
را دردمند فرزندش گرداندی! و خداوند حضرت یحیی را به او بخشید و او را
دردمند وی ساخت؛ لذا بین امام حسین(علیه السلام) و حضرت یحیی(علیه السلام)
نیز شباهت هایی وجود دارد و نحوه شهادت هم شبیه همدیگر است یعنی شقی ترین
فرد سر مقدس آنان را از تن جدا نمود و برای فرد ناپاکی هدیه فرستاد و او
نیز سر مقدس را داخل طشت طلا گذاشت.
منبع : مهر
پیامک به مناسبت ميلاد امام حسين علیه السلام
پیامک به مناسبت ميلاد امام حسين علیه السلام
امشب زمين و آسمان گرديده پر شور و شعف![]()
امشب تمام عرشيان بهر زيارت بسته صف![]()
امشب که عيدي ميدهد بر عاشقان شاه نجف![]()
امشب تو هم مستي کن و دل را بري کن از اسف![]()
زيرا به دنيا آمده مظهر عزت و شرف![]()
*ميلاد نور مبارک*![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ز گلزار نبي (ص) و بوستان حيدر و زهرا(ع)![]()
گلي بشگفت با بوي خوش و با چهره ي زيبا![]()
شنيدستي که با يک گل نمي گردد بهار؟ اما![]()
گلستان گشته از اين گل، همه دنيا و ما فيها![]()
ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام تهنيت باد.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
بوي گلهاي بهشتي ز فضا مي آيد![]()
عطر فردوس هم آغوش صبا مي آيد![]()
نوگل مصطفوي، زينت باغ علوي![]()
مظهر پنج تن آل عبا مي آيد![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
دو ماه از دو افق در دو شب تجلّي کرد / يکي شهنشه دوران، يکي امير سپاهش![]()
دو گوهر از دو صدف از دو بحر گشت نمايان / يکي چراغ هدايت، يکي معين و گواهش![]()
يکي حسين و يکي ناصر حسين، ابوالفضل / که جان خويش به کربلا بداد به راهش![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
سروشي دوش در گوشم، سرود اين نغمه ي شيوا![]()
که بشگفت از گلستان محمد(ص) نوگلي زيبا![]()
بشارت اي گنه کاران حسين آمد حسين آمد![]()
نثار مقدمش سرها، فداي جان او جان ها![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ولادت باسعادت شفيع المذنبين، حامي دين، امام حسين بن علي علیه السلام مبارک.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
شاهي به دوصد عزت و اجلال آيد![]()
با شوکت و فر و جاه و اقبال آيد![]()
امروز حسين آيد و فردا عباس![]()
خورشيد ز پيش و مه ز دنبال آيد![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد خط سرخ عشق، سومين پرچم دار قله امامت و ديانت، آقا اباعبدالله الحسين مبارک باد!![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسين جان! اي ابر شعله ورِ هستي، ميلادت بارش رحمتي است بر کوير خشکيده دل هاي ما.![]()
يا
اباعبدالله الحسين، ميلاد تو، آفرينشِ عزيزترين عنصر خلقت است که از روز
ازل بوده و تا روز ابد هست. تکيه گاه اعتماد و دست گره گشاي خداوند است و
تنها آنان که به درهاي بسته رسيده اند، عظمت توسل به او را درمي يابند.![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسين(ع)، يعني تشنه ترين دريايي که ارادت دل هاي زخمي را به ساحل عافيت مي رساند.![]()
شکفتن جوانه حسين(ع) در بوستان ايمان مبارک باد!![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
يا حسين! عاشقانت مي دانند که تنها با شور حسيني است که مي توان شيريني ايمان را چشيد.![]()
يا حسين! مي آيي و در ديدار آفتابي تو، خلايق قد مي کشند؛ اما بلندي مقام تو فراتر از پندار ماست.![]()
ميلاد تو، آغاز صبحي است که در آن، آفتاب به اشتياق تماشايت پلک مي گشايد تا اولين زائر هر روز تو باشد.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسين(ع)؛ روح شعله وري است که مفهومش بر کاغذ نمي آيد. تنها بايد «آيينه» شوي تا او را به تصوير کشي.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد حسين(ع)، آهنگ بلوغ ملکوت است براي آوازهاي جشن اهل آسمان.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امام حسين(ع) مي فرمايند: «شکرگزاري تو بر نعمت پيشين، نعمت تازه را سبب مي شود».![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امام
حسين(ع) مي فرمايد: «کاري مکن که از آن پوزش بخواهي، زيرا مؤمن نه بد مي
کند و نه عذري مي طلبد و منافق هر روز بد مي کند و عذر مي خواهد».![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امام
حسين(ع) مي فرمايند: «کسي که از راه نافرماني خدا درصدد چيزي برآيد، آنچه
را اميد دارد زودتر از دست مي دهد و آنچه را بيم دارد زودتر سر مي رسد».![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
خجسته باد آمدن سومین بهار ولایت و مبارک باد این طلوع سبز بیپایان!![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
میلاد لاله ترین سرور جهان بر تمام عزتمداران و دوستدارانت مبارک باد!![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ای خون خدا! تو را باید خدا وصف کند که تو از اویی و خاک، بهانهای بود برای تجلی انوار ایزدی...![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
تا بال و پر عشق به جانم دادند![]()
در وادی عاشقان مکانم دادند![]()
گفتم که کجاست کعبهی اهل ولا![]()
در گاه حسین (ع) را نشانم دادند![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
برخیز که نور ازلی می آیــــــــد![]()
بر عالم ایجــــاد ، ولی می آید![]()
مجموعه حسن و عشق و ایثار و کرم![]()
یعنی که حسین بن علی میآید![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
به جز حسين مرا ملجأ و پناهـي نيست![]()
در اين عقيده يقيـــــن دارم اشتباهي نيست![]()
ره نجات حسين است و دوستي حسين![]()
به سوي حق بجز از اين طريق راهي نيست![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسین ای سلاله پاکان، حسین ای عصاره قرآن! دیده ی بشریت روشن که در طلوع ماه شعبان ، خورشید جمالت را به نظاره میایستند ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت و آموزگار شهادت، حضرت حسين بن علي عليه السلام مبارک و خجسته باد.![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسين سلطان عشق،عباس ساقي عشق،زينب شاهد عشق و سجاد راوي عشق. کاروان عشق در راه است و خود “عشق”![]()
نيمه شعبان خواهد آمد…اعياد شعبانيه مبارک![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد گل رسول و زهرا و علي است![]()
زيرا که جهان خجسته زين نور جلي است![]()
ما را دگر از روز جزا بيمي نيست![]()
چون بر دل ما عشق حسين ابن علي است![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
مژده اي دل خداي عشق رسيد![]()
شاهدان را لقاي عشق رسيد![]()
جان به پايش کنيد قرباني![]()
عاشقان خونبهاي عشق رسيد![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
تا به راهت راهيم من![]()
فارق از گمراهيم من![]()
غم ندارم در دو عالم![]()
چون حسين است مقتدايم![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
اي پناه مستمندان يا حسين بن علي![]()
اي دواي دردمندان يا حسين بن علي![]()
کشتي راه نجات ما گنه کاران![]()
رس به فرياد غريبان يا حسين بن علي![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
همين نه من شدهام ريزهخوار خوان حسين![]()
كه هست عالم ايجاد، ميهمان حسين![]()
ز آفتاب قيامت نباشدش باكي![]()
كسي كه رفت دمي زير سايبان حسين![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
مژده اي دل که دگر سوم شعبان آمد![]()
پيک شادي ز بر حضرت جانان آمد![]()
مژده اي دل که براي دل غمديده ما![]()
هدهد خوش خبر از نزد سليمان آمد![]()
خيز اي دل تو بياراي کنون بزم طرب![]()
که دگر موسم اندوه به پايان آمد ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
نور حق جلوه به برج شرف زهرا کرد![]()
بين به اين نور که اين گونه درخشان آمد![]()
وه چه روزي است مبارک ز قدوم شه دين![]()
موسم مغفرت و رحمت يزدان آمد![]()
روز فرخنده ميلاد حسين بن علي![]()
مژدهي خامُشي آتش نيران آمد ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حق كرده ظهور تا حسين آمده است![]()
آيات جهاد با حسين آمده است![]()
فطرس به اميد عفو بر درگه او![]()
با ذكر حسين، با حسين آمده است ![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
نور ابدى و ازلى مى آيد![]()
بر عالم ايجاد، ولى مى آيد![]()
مجموعه ى حسن و عشق و ايثار و كرم![]()
يعنى كه حسين ابن على مى آيد ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
نام تو را دواى درد است حسين![]()
بى ياد تو بين كه چهره زرد است حسين![]()
عشق تو مرا ز خويش بيگانه نمود![]()
بى عشق تو بين كه سينه سرد است حسين ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد حسين خون بهاى دين است![]()
اين عيد، حيات شيعه را تضمين است![]()
امروز فرشتگان به هم مى گويند![]()
احياگر آيين محمد اين است ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
از خاطر دهر كى رود ياد حسين![]()
گلبانگ عدالت است فرياد حسين![]()
بر خلق ستم ديده، مبارك بادا![]()
مرگ ستم است، روز ميلاد حسين ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
در سوم شعبان كه همه لطف و صفاست![]()
ميلاد پر افتخار شاه شهداست![]()
در حيرتم از اين كه بُوَد وقت سرور![]()
يا موسم سوز و گريه و شور و نواست ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امشب كه فضا پر است از بوى حسين![]()
عطر گل سرخ آيد از سوى حسين![]()
اى فطرس پر سوخته احرام ببند![]()
از بهر طواف كعبه ى روى حسين ![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امشب شب ميلاد حسين است حسين![]()
اندر همه جا ياد حسين است حسين![]()
خوانند همه نادعلى، ليك على![]()
امشب بلبش نام حسين است حسين![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
وقتى كه حسين يافت ميلاد امروز![]()
يزدان در لطف تازه بگشاد امروز![]()
در عالم قدس يك حسين داشت خدا![]()
آن را به محمد و على داد امروز ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
بر آنچه كه شد هادى فطرس صلوات![]()
خوانيم به دل شادى فطرس صلوات![]()
ميلاد حسين عيد آزادى اوست![]()
بر لحظه ى آزادى فطرس صلوات ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
اى آنكه ترا حُسن خداداد بُود![]()
ميلاد تو جلوه گاه ايجاد بُود![]()
ما را به نگاه لطف خود شادان كن![]()
امروز كه قلب فاطمه،شاد بُود ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امروز كه بلبلان ترنم كردند![]()
با يكديگر از عشق تكلّم كردند![]()
چون غنچه و گل على و زهرا از شوق![]()
بر روى حسين خود، تبسم كردند ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد حسين نوگل زهراشده امشب![]()
گيتى ز رخش طور تجلا شده امشب![]()
ده مژده ى جانبخش بعالم ز قدومش![]()
زيرا كه در رحمت حق واشده امشب ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد حسين شادى دلها شد![]()
اميد دل پيامبران پيدا شد![]()
اينك بسويش برو كه فردا دير است![]()
كز آمدنش در شفاعت وا شد ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
به هر طرف نگري جلوه ي جمال خداست![]()
ادب کنيد که ميلاد سيد الشهداست![]()
گرفته ختم رسل روي دست آينه اي![]()
که در صحيفه ي او صورت خدا پيداست ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
خدا به ختم رسل کشتي نجاتي داد![]()
که پيش وسعت او گم هزار ها درياست![]()
در انبيا و رسل در ائمه تنها اوست![]()
که خاک تربتش از بهر درد خلق دواست ![]()

* * * * * * * * * * * * * * * * * *
رسول گفت حسين از من است و من زحسين![]()
نبي حسين و حسين اش همان رسول خداست ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
صفا گرفته دلم از صفاي ثارالله![]()
نواي مرغ دلم در نواي ثارلله![]()
زصبح روز ولادت نه صبح روز ازل![]()
پريده مرغ دلم در هواي ثارالله ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
ميلاد خط سرخ عشق، سومين پرچم دار قله امامت و ديانت، آقا اباعبدالله الحسين(ع) مبارک باد. ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
حسين جان! اي ابر شعله ورِ هستي، ميلادت بارش رحمتي است بر کوير خشکيده دل هاي ما.![]()
ولادت خجسته امام حسين(ع) مبارک باد ![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
اي دلنـواز قــاري قرآن خوش آمدي در بيت وحي با لب خندان خوش آمدي![]()
اي العطش، ترانه ي قبل از ولادتت مادرم فداي تو ، با لب عطشان خوش آمدي![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
خجسته
ميلاد سيد جوانان بهشت ؛ سرور و سالار شهيدان ؛ آقا ابا عبدالله الحسين
عليه السلام بر شيفتگان وپيروان مكتب حسيني مبارك باد![]()
* * * * * * * * * * * * * * * * * *
امید است انکه حق بااین همه گمراهیم بخشد![]()
نفروغ معرفت ازعشق ثاراللهیم بخشد![]()
گنهکارم ولی دیوانه عشق حسینم من![]()
خدا شاید گناهم را به خاطرخواهیم بخشد ![]()
فرستنده : جعفر باغشنی



