تفسير وپيام آيات كتاب دين وزندگي دوم متوسطه براساس تفسيرنور

تفسير وپيام آيات كتاب دين وزندگي دوم متوسطه

براساس تفسيرنور

 

http://s1.picofile.com/file/7519293759/tafsir_ayat_dini2.rar.html

تولبار قرآن کریم در ورد

تولبار قرآن کریم در ورد

امروز یک نرم افزار بسیار کاربردی را برای افرادی که با برنامه ورد زیاد سر و کار دارند، قرار داده ایم. پس از نصب این نرم افزار، در منوی ورد شما تولباری با نام add-ins به وجود می آید که شما با کلیک بر روی گزینه Al-Quran می توانید قرآن و ترجمه آن را به سرعت و با خطی مناسب داشته باشید.

در منوی زیر نام سوره، شماره آیات مورد نظر خود، سایز فونت و زبان ترجمه را انتخاب کنید. تایپ قرآن کریم فقط با یک کلیک!

 

 

ویژگی های این نرم افزار:

* ترجمه به زبان های مختلف
* امکان درج متن قرآن همراه ترجمه
* امکان درج فقط ترجمه
* امکان درج فقط متن قرآن
* استفاده بسیار آسان
* فونت بسیار زیبا و با قابلیت ویرایش فونت
* در یک فایل زیپ

 

حجم: ۱٫۴ مگابایت

رمز فایل زیپ: www.mjjz.ir

لینک دانلود

 

قرآن کریم با فرمت ورد

قرآن کریم با فرمت ورد
هم اکنون متن کامل قرآن به همراه ترجمه با فرمت ورد را در خدمت شما قرار می دهیم. این فایل شامل ۵۱۷ صفحه است و دارای خط بسیار زیبایی است.

تصویری از فونت این قرآن:

ویژگی های این فایل:
•    متن کامل قرآن کریم همراه با ترجمه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
•    فرمت ورد با ۵۱۷ صفحه
•    همراه خط بسیار زیبای قرآن طه
•    در یک فایل زیپ شامل فایل ورد و فونت قرآن طه

تذکر: پس از دانلود و باز کردن فایل زیپ، فونت قرآن طه را در پوشه ای که فونت های نرم افزار وردتان در آن قرار دارد، کپی کنید تا متن قرآن را با آن خط بسیار زیبا داشته باشید.
معمولا پوشه فونت ها در این آدرس است: C:\WINDOWS\Fonts

موفق باشید
حجم: ۹۰۰ کیلوبایت
رمز فایل زیپ: www.mjjz.ir
لینک دانلود

 

مواد كمك آموزشي

   

دوره متوسطه


 اشعار درس ديني سوم

19 آذر 1390

 


 تفسير آيات دين و زندگي (3)

06 مهر 1390

 


 تفسير آيات دين و زندگي (2)

 

 














 

امتحانات



دوره متوسطه


مجموعه سوالات امتحانات نهايي کتاب دين و زندگي 3


سوالات و پاسخ امتحان نهايي


نمونه سوالات امتحاني


بارم بندي


   

کتاب های درسی متوسطه

 كتاب دين و زندگي «پيش دانشگاهي» چاپ 1391 03 مهر 1391
 كتاب دين و زندگي 2 «سال دوم دبيرستان» چاپ 1390 09 آذر 1390
 كتاب دين و زندگي 1 «سال اول دبيرستان» چاپ 1390 30 شهریور 1390
 كتاب دين و زندگي 3 «سال سوم دبيرستان» چاپ 1390 17 مرداد 1390

راهنمای معلم تعلیم و تربیت دینی  دوره متوسطه

راهنمای معلم تعلیم و تربیت دینی

دوره متوسطه


برای دیدن محتویات کتاب اینجا را کلیک کنید

کتاب معلم(راهنمای تدریس) چاپ 91

قرآن وتعلیمات دینی پيش دانشگاهي

دروس 1، 2 و 3

   

برای دیدن محتویات کتاب اینجا را کلیک کنید

کتاب معلم(راهنمای تدریس)

قرآن وتعلیمات دینی(1)

   

برای دیدن محتویات کتاب اینجا را کلیک کنید

کتاب معلم(راهنمای تدریس)

قرآن وتعلیمات دینی(2)

   

برای دیدن محتویات کتاب اینجا را کلیک کنید

کتاب معلم(راهنمای تدریس)

قرآن و تعلیمات دینی (3)

کلیاتی از موضوعات مرتبط با کتاب های دین و زندگی


کلیاتی از موضوعات مرتبط با کتاب های دین و زندگی
 

دوره متوسطه


منابع ديني كنكور 92
كليك كنيد

بخشنامه مربوط به شيوه اجراي دوره سالي ـ واحدي


بخشنامه مربوط به بارم بندي دروس دوره پيش دانشگاهي


بارم‌بندي درس دين و زندگي (3)


بارم‌بندي درس دين و زندگي


نقد سوالات دين و زندگي


بارم‌بندي درس قرآن و تعليمات ديني (2)


   


منبع :
http://dini-dept.talif.sch.ir

راهنمای تدریس معارف 4

راهنمای تدریس معارف 4

راهنمای تدریس معارف 4 قسمت اول

از بارداری پیش از «ازدواج» تا «ازدواج» پس از تولد فرزند + آمار

از بارداری پیش از «ازدواج» تا «ازدواج» پس از تولد فرزند + آمار

ادامه نوشته

فلسفه و فوائد غیبت امام زمان(عج)!

در مسئله غیبت می دانیم که خداوند ایمان به آن را جزء صفات متقین برشمرده است.
به گزارش مشرق، تبیان نوشت: در عالم هستی هر امری دلیل خاصی دارد و امور زیادی هستند که ما فلسفه و علت آن ها را نمی دانیم و معمولاً تعداد آن اموری که نمی دانیم در مقایسه با دانسته های ما بسیار زیاد است. این عدم آگاهی ما نباید دلیلی بر انکار آنها شود. یکی از آن مواردی که ما سرّ آن را نمی دانیم غیبت امام عصر(عج) است که نداستن ما نباید مستمسکی برای انکار آن باشد. زیرا در محیط پیرامون ما مسائل و چیزهای بسیاری است که با آنها زندگی می کنیم اما علت و فلسفه حقیقی آنها را نمی دانیم ولی منکر آنها هم نیستیم.

در مسئله غیبت می دانیم که خداوند ایمان به آن را جزء صفات متقین برشمرده است. اما این که غیبت چه فلسفه ای دارد سۆال جدیدی نیست این سۆال از ائمه اطهار (علیهم السلام) و حتی امام عصر(عج) نیز پرسیده شده که برای پاسخ به این سۆال پای سخن امامان معصوم(علیهم السلام) می نشینیم.

فلسفه غیبت

امامان بزرگوار در موضوع فلسفه غیبت دو گونه برخورد کرده اند. اگر چه به طور صریح عدم درک واقعی از فلسفه غیبت را بیان می کنند و فهم این موضوع به عصر ظهور موکول می کنند، اما مطالبی را نیز بیان کرده اند که در واقع فوائد، منافع و مصالحی است که سبب غیبت شده است. در واقع این دو نگاه متفاوت بیانگر آن است که سرّ حقیقی غیبت امر بزرگی است که از فهم و ادراک ما خارج است از سوی دیگر می خواهند بگویند این مصلحت ها و فوائد همه ی اسرار نیست. و اما در تأیید عدم درک ما از فلسفه اصلی غیبت به روایتی از امام صادق(علیه السلام) به نقل از عبدالله بن فضل هاشمی اشاره می کنیم: "إن وجه الحکمة فی ذلک لاینکشف إلا بعد ظهوره کما لا ینکشف .... و إن کان وجهه غیر منکشف لنا".

وجه حکمت در مسئله غیبت جز بعد از ظهور او آشکار نخواهد شد، همانگونه که وجه حکمت کارهای خضر(علیه السلام) یعنی خراب کردن کشتی، کشتن پسر بچه و تجدید بنای دیوار برای حضرت موسی(علیه السلام) تا زمان جدایی شان معلوم نشد، ای پسر فضل این مطلب، امری از امور الهی و سری از اسرار الهی و غیبی از غیوب الهی است و وقتی ما دانستیم که خداوند حکیم است، تصدیق خواهیم کرد که همه کارها و سخنانش حکیمانه است، ولو این که ما حکمت آن ها را در نیابیم.

دوران غیبت زمینه ای است تا مردم به رشد و آگاهی لازم برسند و خلاء عدالت را در جامعه خویش احساس کرده و خود برای برقراری عدالت اقدام کنند. و این همان مفهومی است که از آیات و روایات به آن رسیدیم که تا مردم با تمام وجود خواهان عدالت نشوند و تا با یکدیگر متحد و هم صدا نشوند حضرت ظهور نخواهند کرد

امام زمان(عج) نیز در توقیعی علاوه بر ذکر فوائد این غیبت، بر دشواری فهم آن توسط انسانهای عادی تأکید دارند، به طوری که می فرمایند: از حقیقت این امر خیلی جستجو نکنید که آن را نخواهید دانست. اما علت غیبت آن است که خداوند فرموده است: "ای کسانی که ایمان آورده اید از چیزهایی که اگر برایتان آشکار شود، ناراحتتان می کند سۆال نکنید" .... پس آنچه که به حالتان فایده ندارد نپرسید و خود را برای دانستن آنچه که از شما نخواسته اند در زحمت نیندازید.

فوائد غیبت

آنچه که در روایت به عنوان فلسفه غیبت مطرح شده در واقع منافع و مصالح است که بر غیبت مترتب گردیده و سر واقعی بر ما  پوشیده است. اما آن فوائد عبارتند از:

1- از آنجا که امامان توسط خلفای بنی امیه و بنی عباس به شهادت رسیدند خصوصاً امام جواد(علیه السلام)، امام هادی(علیه السلام)، و امام عسگری(علیه السلام) که در سنین جوانی به شهادت رسیدند و این امامان در شرائط سخت و تحت نظارت سربازان زندگی می کردند تا امام زمان را بهتر شناسایی کرده و در همان دوران کودکی به شهادت برسانند لذا خداوند به دلیل حفظ جان حضرت و جلوگیری از کشته شدن ایشان امر غیبت را قرار دادند و به دلیل آنکه این خطر همچنان وجود دارد این غیبت تداوم دارد و تا این خطر برطرف نشود امر غیبت ادامه خواهد داشت.

2- امام زمان(عج) در توقیعی فرموده اند: علت رویداد غیبت آن است که هیچ یک از پدران من نبودند مگر این که بیعت و تعهدی در مقابل حکومت های طاغوت زمان خود داشتند. ولی من هنگامی که قیام می کنم، تعهدی نسبت به هیچ یک از طاغوت ها بر عهده ام نیست.

3- فایده ای دیگر که در روایات به آن اشاره شده آمادگی اوضاع جهان و جامعه بشری برای پذیرش توحید و دین الهی و عدالت اجتماعی است.

بر اساس روایت، امام زمان(عج) وارث انبیاء معرفی شده اند و ایشان با ظهور خویش تمامی تلاش ها و کوشش های انبیای الهی را به سرانجام می رساند اما هدف انبیاء چیست؟

هدفی که انبیاء در طول حیات خویش دنبال می کردند همان است که خداوند برای آنها ترسیم نموده و آن چیزی نیست جز اشاعه ی توحید و عدالت و نابودی باطل. لذا در حدیثی به نقل از امام باقر(علیه السلام) آمده است: "چون قائم قیام کند جز خدای عزوجل معبودی پرستش نشود" و در حدیثی دیگر می فرماید: "هنگامی که قائم قیام کند، دوست باطل از بین می رود" از سوی دیگر خداوند در برقراری چنین نظام توحیدی در جامعه بشری به زور و اجبار متوسل نشدند بلکه رغبت و میل مردم و همکاری َآنها را ضروری می داند، و اگر غیر این بود می توانست از ابتدا و با اجبار چنین نظامی را برپا کند. آیه 17 از سوره حدید تأیید کننده این سخن ماست، "اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها" بدانید که خداوند، زمین را پس از مرگش زنده گرداند. و نیز در آیه 25 از همین سوره می فرماید: "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس و القسط" ما پیامبران خود را فرستادیم تا خود مردم برای برقراری قسط و عدل بپاخیزند.

امامان بزرگوار در موضوع فلسفه غیبت دو گونه برخورد کرده اند. اگر چه به طور صریح عدم درک واقعی از فلسفه غیبت را بیان می کنند و فهم این موضوع به عصر ظهور موکول می کنند، اما مطالبی را نیز بیان کرده اند که در واقع فوائد، منافع و مصالحی است که سبب غیبت شده است

همچنین در نامه ی امام زمان (عج) به شیخ مفید آمده است: اگر چنان که شیعیان ما در راه وفای به پیمانشان همدل می شدند، یُمن ملاقات ما برایشان به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از جانب آن ها نسبت به ما، زودتر نصیبشان می شد. پس ما را از ایشان دور نمی دارد، مگر آن کارهایشان که از نظر ما ناپسند است و ما از آنان روا نمی دانیم.

پس دوران غیبت زمینه ای است تا مردم به رشد و آگاهی لازم برسند و خلاء عدالت را در جامعه خویش احساس کرده و خود برای برقراری عدالت اقدام کنند. و این همان مفهومی است که از آیات و روایات به آن رسیدیم که تا مردم با تمام وجود خواهان عدالت نشوند و تا با یکدیگر متحد و هم صدا نشوند حضرت ظهور نخواهند کرد.

4- آزمایش و امتحان مومنان برای شناخت مومنان حقیقی از دینداران دروغین یکی دیگر از حکمت های غیبت قائم(عج) است. البته امتحان و آزمایش خداوند همواره در بین مردم جاری است و هیچ گاه این قانون الهی تعطیل نخواهد شد و غیبت نیز یکی از آن امتحان های خداوند است که هم ایمان و هم عمل مومنین مورد بررسی قرار می گیرد.

طولانی شدن زمان غیبت سبب تردید عده ای خواهد شد اما کسانی که ایمانشان محکم نیست. در روایات متعددی منقول از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) با عبارات متفاوت اما با مضمون تقریباً نزدیک به هم چنین آمده است که:

قائم ما غایب خواهد شد و امر غیبت طولانی خواهد شد و تنها کسانی در ایمان به او راسخ خواهند بود که قلبشان مملو از ایمان باشد.

اما امتحان عملی خدا به دلیل وجود سختی ها، ناملایمات و گناهانی است که مردم را احاطه می کند و بنابر گفته پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) "هر کسی بخواهد دینش را حفظ کند، چاره ای ندارد جز این که از کوهی به کوهی و از سوراخی به سوراخی دیگر فرار کند. همانند شغالی که دائماً آشیانه خود را عوض می‌کند" و به دلیل این مشکلات است که نقل شده: "حفظ ایمان در آخرالزمان به مراتب سخت تر از نگه داشتن آتش در دست است.

خلاصه سخن ...

فلسفه غیبت امام زمان(عج) سرّی است که بر ما پوشیده است و تا زمان ظهور معلوم نخواهد شد و آنچه در این رابطه گفته می شود بیشتر فوائد و منافع غیبت است.

«جرس» را چه کسانی اداره می کنند + عکس

یکی از همین رسانه‌ها که به شکل و با هدف فوق‌الذکر راه‌اندازی شد جرس بود. این سایت در 29 تیر ماه 1388 مصادف با مبعث حضرت رسول اعظم(ص) رونمایی شد. این سایت چندی پس از تعطیلی وب سایت موج سبز آزادی که توسط فرزندان سایبری نظام جمهوری اسلامی هک شده بود، شروع به فعالیت کرد.
به گزارش مشرق، پس از شروع فتنه 88 جریان معاند و ضد انقلاب فتنه به این نتیجه رسید که برای جنگ روانی علیه نظام اسلامی اقدام به راه‌اندازی رسانه‌هایی در فضای مجازی کرد. در سلسله مطالبی قصد آن داریم تا رسانه‌های فتنه‌گر و دروغ‌گو را بهتر بشناسیم. در اولین شماره به سایت جرس ارگان ماسونی حلقه لندن می‌پردازیم.

پس از شروع فتنه در سال 88 این جریان به دلیل آن‌که نیاز به پشتیبانی خبری و مظلوم‌نمایی و ایجاد جنگ روانی علیه نظام را به شدت مورد احتیاج می‌دید، با هدایت دستگاه‌های جاسوسی دشمن اقدام به راه‌اندازی قارچ‌گونه رسانه‌های خبری کردند. این رسانه‌ها که پس از راه‌اندازی به سرعت توسط شبکه عنکبوتی دشمن مورد پشتیبانی قرار می‌گرفت تا به سرعت جایگاه خود را در بین مخاطبان در فضای مجازی باز کند.

یکی از همین رسانه‌ها که به شکل و با هدف فوق‌الذکر راه‌اندازی شد جرس بود. این سایت در 29 تیر ماه 1388 مصادف با مبعث حضرت رسول اعظم(ص) رونمایی شد. این سایت چندی پس از تعطیلی وب سایت موج سبز آزادی که توسط فرزندان سایبری نظام جمهوری اسلامی هک شده بود، شروع به فعالیت کرد.



ابراهیم نبوی طنز نویس روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب و مزد بگیر سازمان جاسوسی هلند


بنابر اعترافات گردانندگان، این سایت از خارج از کشور و از لندن به روز می‌شود، جالب‌تر آن‌جا است که هدف فعالیت این سایت را همان اهداف فتنه معرفی می‌کند و در واقع از خارج از کشور برای فتنه‌گران داخل نسخه می‌پیچد.
این سایت که بنا بود تلویزیون اینترنتی و ماهواره‌ای نیز به عنوان فازهای دوم و سوم کار خود، راه بیاندازد ولی به دلیل عملکرد ضعیف این سایت و بحران اقتصادی که گریبان اروپاییان را گرفته است و سرویس‌ جاسوسی انگلیس پول اضافه‌ای ندارد که به این مواجب بگیران بدهد، راه‌اندازی تلویزیون برای همیشه از دستور کار این فتنه‌گران مزد بگیر خارج شد.



رجبعلی مزروعی در نشست گروهک تروریستی چریک‌های فدایی خلق


گردانندگان اصلی این سایت که هرکدام در یک کشور اروپایی و آمریکایی زندگی می‌کنند عبارتند از: محسن کدیور (از روحانی‌نماهای فراری از کشور و ساکن آمریکا و از مواجب بگیران سرویس جاسوسی آمریکا سیا و برادر زن اول مهاجرانی)، عطاالله مهاجرانی (وزیر ارشاد دولت خاتمی و فتنه‌گر فراری از کشور و ساکن لندن و از مواجب بگیران سرویس جاسوسی انگلیس ام.آی.6 و از تحلیلگران بنگاه خبر پراکنی شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی)، ابراهیم نبوی (طنز نویس روزنامه‌های زنجیره‌ای و فتنه‌گر فراری از کشور، تئوریسین درازگوش تراوا، ساکن بروکسل، وی مواجب بگیر سرویس جاسوسی هلند می‌باشد) و رجبعلی مزروعی (نماینده افراطی دوره ششم مجلس شورای اسلامی، ساکن بروکسل و از امضا کنندگان نامه جام‌ زهر به مقام معظم رهبری و از بازیگران فیلم موهن شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، وی از مواجب بگیران سرویس جاسوسی انگلیس ام.آی.6 می‌باشد.)



عطاالله مهاجرانی به همراه همسر اولش جمیله کدیور


دبیر سرویس زنان این سایت آیدا قجر (مواجب بگیر سرویس جاسوسی فرانسه دی.اس.تی) می‌باشد. او در این سایت تلاش می‌کند تا به هر نحو ممکن این مطلب را به مخاطب القا کند که حقوق زنان در جمهوری اسلامی ضایع می‌شود.

محسن کدیور جاسوس سازمان سیا


دبیر سرویس جانباختگان فتنه 88 و زندانیان امنیتی نیز مژگان مدرس علوم می‌باشد. در وایل راه‌اندازی سایت جرس مسیح علی‌نژاد دبیری این بخش را بر عهده داشت، وی با نوشتن هر گزارش یا یک مصاحبه در سایت 100 دلار از گردانندگان دریافت می‌کرد و در انگلیس و آمریکا روزگار می‌گذراند. اما در همان موقع مدرس علوم بابت هریک شانتاژ علیه نظام 50 دلار دریافت می‌کرد، مسئولین سایت که بحران مالی را مشاهده کرده بودند، لاجرم علی‌نژاد را کنار گذاشته و مدرس علوم جایگزین وی شد. او در مصاحبه‌های خود تلاش می‌کند تا آن‌چه را سرویس جاسوسی از وی خواسته است در دهان مصاحبه شونده گذاشته و اهداف شوم خود را پیش ببرد.


مسیح علی‌نژاد در کنار اکبر گنجی در تجمع منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در آمریکا


بخش سیاسی سایت نیز به صورت شورایی اداره می‌شود. احتمال دارد به این دلیل به صورت شورایی اداره می‌شود که بعضی از عناصر دستگاه جاسوسی انگلیس نیز باید در این شورا حضور داشته باشند.

این سایت پس از عملکرد بسیار ضعیف و افت مخاطب شدید و همچنین عدم کمک مالی از ناحیه نهاد جاسوسی انگلیس، گردانندگان سایت به دریوزگی افتاده و طی یک بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کردند از مردم درخواست کمک مالی کردند. این کار عاقبت تمامی عناصر اپوزوسیون در خارج از کشور است. سلطنت‌طلب‌ها و برخی گروهک‌های دیگر از ابتدای انقلاب و حدود سی و اندی سال است که شغلشان گدایی از مردم است و در طول سالیان متمادی نیز با بی‌توجهی مردم به عناصر اپوزوسیون اعم از سلطنت‌طلب و منافق و غیره مواجه شده‌اند.

اما این اشک‌ تمساح ریختن‌ها نیز باعث نشد تا مردم فریب این بازی پیش پا افتاده را بخورند و ارگان رسمی حلقه ماسونی لندن دوباره مورد تفقد سرویس جاسوسی انگلیس قرار گرفت.

اما این کاسه گدایی به دست گرفتن‌ گردانندگان سایت جرس مورد تمسخر عناصر ضد انقلاب نیز قرار گرفت، یکی از عناصر اپوزوسیون در مطلبی با طرح این مطلب که هزینه دریافت «هاست» از یک شرکت معتبر سالیانه 500 دلار و «دامین» هم سالیانه 12 دلار می‌باشد، وی این‌طور ادامه می‌دهد که پس اعضای شورای هماهنگی راه سبز امید اضافه خرج‌هایی دارند که ما از آن بی‌اطلاعیم. سایت خودنویس که توسط نیک‌آهنگ‌ کوثر (کاریکاتوریست ضد انقلاب) اداره می‌شود نیز در مطلبی از مسئولین سایت راجع به منابع مالی سایت جرس سئوال می‌کند و مهاجرانی را اینچنین به باد انتقاد می‌گیرد:« بعید می‌دانم پس انداز حقوق کارمندی حتی وزارت و وکالت بتواند هزینه زندگی‌ و تحصیل فرزندان ایشان در بلاد کفر را تامین کند.» وی در ادامه به مزروعی را با طرح این سئوال که آیا هنوز از پول حاصل از فروش باغ پسته کذائی در خارج از کشور امرار معاش می‌کنید؟ به باد انتقاد می‌گیرد و سایت جرس را رسما به عنوان مواجب بگیر انگلیس خبیث معرفی می‌کند.

  دیده بان

جنگ بر سر خانواده های آمریکایی چه آورده است + عکس

جنگ بر سر خانواده های آمریکایی چه آورده است + عکس

ادامه نوشته

ماجرای عنایت امام حسین(ع) به مؤسس حوزه علمیه قم

ماجرای عنایت امام حسین(ع) به مؤسس حوزه علمیه قم

خبرگزاری فارس: امام خمینی(ره) در «شرح چهل حدیث» در وصف مؤسس حوزه علمیه قم می‌نویسد: حاج شیخ عبد‌الکریم حائرى یزدى، با نوکر و خادم خود هم‌سفره و غذا بود، روى زمین می‌نشست، با اصغر طلاب مزاح‌هاى عجیب و غریب مى‏فرمود.

خبرگزاری فارس: ماجرای عنایت امام حسین(ع) به مؤسس حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس،‌ در هفدهم ذیقعده سال 1355 هجری قمری مؤسس حوزه علمیه قم به جوار رحمت حق‌شتافت، آیت الله عبدالکریم حائری یزدی 56 ساله بود که به ایران و شهر اراک هجرت کرد و با حضور پر فیضش، سه مدرسه آقا ضیاء، سپهدار و حاج ابراهیم اراک رونق دوباره یافت.

*استخاره‌ای که بنای تأسیس حوزه علمیه قم را گذاشت

روزی از روزها، هنگامی که از پابوسی مضجع شریف ثامن الائمه باز می‌گشت، مدتی در قم توقف کرد و ضمن زیارت مرقد حضرت فاطمه معصومه(س)، متوجه شد مدرسه فیضیه و دارالشفا رونق گذشته را ندارد و به انبار مغازه‌داران تبدیل شده است.

دو ماه از اقامت آیت‌الله حائری در قم می‌گذشت که جلسه‌ای در منزل آیت‌الله «پایین شهری» با حضور بازاریان و فقهایی نظیر حضرات آیات بافقی، کبیر و فیض تشکیل و مقرر شد حوزه علمیه قم مجدداً احیا شود.

این امر مهم بر دوش آیت‌الله شیخ عبدالکریم نهاده شد و چون استخاره خوب آمد: «وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ»، و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید، مصمم شد حوزه علمیه قم را سامان دهد و شاگردان خود را از اراک به این شهر فرا خواند، با تلاش‌های ایشان، حوزه علمیه قم به جایگاهی رفیع دست یافت، این حوزه در عرصه سیاست نیز همواره مقابل سیاست‌های ستیزه‌جویانه رضاخان قرار داشت و اکنون نیز در شمار بزرگترین حوزه‌های علمیه جهان اسلام است.

 

* تعویق زمان مرگ آیت‌الله حائری با عنایت امام حسین(ع)

مرحوم شریف رازی نقل می‌کند: آیت الله حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم دارای خصایص اخلاقی و انسانی و سجایای بسیاری بود، از خصوصیات بارز او شدت ارادتش به پیامبر و خاندانش، به ویژه سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) بود که زبانزد خاص و عام بود.

این ارادت به گونه‌ای بود که مرحوم حاج شیخ ابراهیم صاحب الزمانی تبریزی که یکی از خوبان بود از سوی آن جناب دستور داشت، همه روزه پیش از آغاز درس فقه آن مرحوم، دقایقی ذکر مصیبت امام حسین(ع) را کند و آن‌گاه جناب حائری درس فقه خود را آغاز می‌کرد.

دهه محرم مجلس سوگواری داشت و روز عاشورا خود به نشان سوگ حسین(ع) گِل بر چهره و پیشانی می‌مالید و جلو دسته عزاداری علما حرکت می‌کرد.

از شدت ارادت او به کشتی نجات امت، امام حسین(ع) و دلیل آن پرسیدند که در پاسخ فرمود: «من هر چه دارم از آن گرامی است» و آن‌گاه یکی از کرامت‌های آن حضرت در مورد خودش را به این صورت شرح داد:

هنگامی که در کربلا بودم، شبی در خواب دیدم که فردی به من گفت: «شیخ عبدالکریم! کارهایت را ردیف کن که تا سه روز دیگر از دنیا خواهی رفت»، از خواب بیدار شدم و غرق در حیرت گشتم، اما بدان توجه زیادی نکردم، شب سه شنبه بود که این خواب را دیدم، روز سه شنبه و چهارشنبه را به درس و بحث رفتم و کوشیدم خواب را فراموش کنم و روز پنج شنبه که تعطیل بود با برخی از دوستان به باغ معروف «سید جواد کلیدار» در کربلا رفتیم و پس از گردش و بحث علمی نهار خوردیم و به استراحت پرداختیم.

هنوز خوابم نبرده بود که به تدریج تب و لرز شدیدی به من دست داد و به سرعت شدت یافت و کار به جایی رسید که دوستان هر چه عبا و روانداز بود همه را روی من انداختند، اما باز هم می‌لرزیدم و آن‌گاه پس از ساعتی تب سوزانی همه وجودم را فرا گرفت و احساس کردم که حالم بسیار وخیم است و با مرگ فاصله‌ای ندارم. از دوستان خواستم که مرا هر چه زودتر به منزل برسانند و آنان نیز وسیله‌ای یافتند و مرا به خانه انتقال دادند و در منزل به حالت احتضار افتادم.

کم کم علائم و نشانه‌های مرگ از راه رسید و حواس ظاهری رو به خاموشی نهاد و تازه به یاد خواب سه شنبه افتادم، در آن حالت بحرانی بودم که دیدم دو نفر وارد اطاق شدند و در دو طرف من قرا گرفتند و ضمن نگاه به یکدیگر گفتند: «پایان زندگی اوست و باید او را قبض روح کرد».

من که مرگ را در برابر دیدگانم می‌دیدم با قلبی سوخته و پر اخلاص به سالار شهیدان توسل جسته و گفتم: «سرورم! من از مرگ نمی‌هراسم اما از دست خالی و فراهم نکردن زاد و توشه آخرت، بسیار نگرانم، شما را به حرمت مادرت فاطمه(س) شفاعت مرا بکن تا خدا مرگم را به تأخیر اندازد و من کار آخرت را بسازم و آن‌گاه بروم».

شگفتا که پس از این توجه قلبی دیدم، فردی وارد شد و به آن دو فرشته گفت: «سیدالشهدا(ع) می‌فرماید: «شیخ، به ما توسل جسته و ما شفاعت او را نزد خدا نموده‌ایم و تقاضا کرده‌ایم که عمر او را طولانی سازد و خدا از سر مهر به ما اجابت فرموده است، او را رها کنید» و آن دو به نشانه اطاعت خضوع کردند و آن‌گاه هر سه با هم صعود کردند.

درست در آن لحظات احساس کردم که رو به بهبود بازگشتم، صدای گریه خاندانم را شنیدم و توجه یافتم که به سر و صورت می زنند، به طور آهسته خود را حرکت دادم و دیده گشودم، اما دریافتم که چشمانم بسته و بر صورتم پوشش کشیده‌اند، خواستم پایم را حرکت دهم که دیدم دو شصت پایم را نیز بسته‌اند، دستم را برای کنار زدن پوشش از صورتم به آرامی حرکت دادم که دیدم همه ساکت شدند و گفتند: «گریه نکنید حرکت دارد» و آرام شدند، پوشش از روی من برداشتند و چشمم را گشودند و پاهایم را باز کردند.

اشاره کردم که آب بیاورید و آب را به دهانم ریختند، کم کم از بستر مرگ برخاستم و نشستم و به تدریج بهبودی کامل خویش را یافتم و این به خاطر برکت و عنایت مولایم حسین(ع) بود.

*نظر امام خمینی(ره) درباره مؤسس حوزه علمیه قم

امام خمینی(ره) در «شرح چهل حدیث» در وصف مؤسس حوزه علمیه قم می‌نویسد: «جناب استاد معظم و فقیه مکرم، حاج شیخ عبد‌الکریم حائرى یزدى، که از هزار و سیصد و چهل تا پنجاه و پنج ریاست تامه و مرجعیت کامله قطر شیعه را داشت، همه دیدیم که چه سیره‏اى داشت. با نوکر و خادم خود هم‌سفره و غذا بود، روى زمین می‌نشست، با اصغر طلاب مزاح‌هاى عجیب و غریب مى‏فرمود. اخیراً که کسالت داشت، بعد از مغرب بدون ردا یک رشته مختصرى دور سرش پیچیده بود و گیوه به پا کرده در کوچه قدم مى‏زد. وقعش در قلوب بیشتر مى‏شد و به مقام او از این کارها لطمه‏اى وارد نمى‏آمد... خود بضاعت خود را از بازار مى‏خرید، براى منزل خود آب از آب‌انبارها مى‏آورد، اشتغال به کار منزل پیدا مى‏کرد، مقدم و مؤخر و صدر و ذیل پیش نظر پاک آنها یکسان بود. تواضعشان به طورى بود که مایه تعجب انسان مى‏شد و مقامات آنها محفوظ بود، محل آنها در قلوب بیشتر مى‏شد».

*نمایی از منزل آیت‌الله حائری یزدی

منزل آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در مرکز بافت قدیم شهر قم که به محله حاج عسکرخان معروف است واقع شده و کوچه دسترس به آن همان کوچه آیت الله بروجردی یا تکیه آقا سید حسن است، در کوچه فوق علاوه بر خانه آیت الله حاج شیخ عبدالکریم منزل علمای طراز اول دیگر همچون آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله گلپایگانی واقع است.

 

با توجه به فرم ساختمانی، مصالح به کار رفته و کسب اطلاع از تولیت آن بنای ساختمان متعلق به دو نسل پیش و با قدمتی نزدیک به 120 سال متعلق به اواخر دوره قاجاریه است، ورودی بنا شامل سر دری کوتاه با طاق قوسی به سبک رومی آجر است که از طریق پاگرد به حیاط مرکزی (میانسرا) ارتباط می‌یابد.

* اجازه اجتهاد آیت‌الله حائری

 

 

متن اجازه‌نامه:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و افضل صلواته و اشرف تحیاته علی سید رسله محمد و آله المعصومین المطهرین و بعد فإن الجناب العالم العامل و الفاضل الکامل جامع الفضائل و المکارم القلبیّة حاوی الکمالات و المفاخر العلمیة و العملیة سید العلماء الأعلام شمس الظلام مروّج الأحکام ثقة الإسلام السید السند المعتمد السید میرزا الکاشی أدام الله توفیقه و کثّر فی الأفاضل أمثاله قد اشتغل بتحصیل العلوم الدینیة و المعارف الشرعیة مدةً و صرف فیها من عمره الشریف برهة بالجدّ و التدقیق و الإتقان و التحقیق حتی صار خبیراً بمهمات المسائل الفقهیة و الأصولیة و أخذها عن أدلتها الشرعیّة و حاز مرتبة الاجتهاد و منّ الله به علی العباد و دخل فی زمرة العلماء الأجلّة الأعلام و الفقهاء المجتهدین الکرام فلیعرف قدر هذه النعمة الجسیمة و العطیة الفخیمة ولیغتنم إخواننا المؤمنون من وجوده الشریف و یبالغون فی تعظیمه و تکریمه و یستضیئوا بأنوار علومه و أسأل الله تعالی أن یجعله علَماً لعباده و مناراً فی بلاده و یشیّد به الدین و یجعله من حماة شرع سید المرسلین و أسأله أن لا ینسانی عن الدعوات الصالحات فی جمیع الحالات کتبه الأحقر محمد الحسینی الکوه کمری التبریزی فی العاشر من صفر1352

صحیح است آنچه را مرقوم فرمودند الأحقر عبدالکریم الحائری

 

*تشییع با شکوه همزاه با حضور زنان محجبه

سرانجام آیت‌الله حائری یزدی در 17 ذیقعده 1355نزدیک غروب دیده از جهان فرو بست، پاسبان‌ها از شهربانی به منزل آیت‌الله حائری آمدند و اصرار داشتند که همان شب دفن شود، علما و مراجع وقت با مهارت خاص مانع شدند، فردای آن روز، صبح زود مأمورین نظمیه به منزل آقا آمدند که هر چه زودتر جنازه را دفن کنند، امّا علما به بهانه‌های مختلف مانند نبودن کفن، غیبت فلان آقا و … تشییع را تا نزدیک ظهر به تعویق انداختند.

کل شهر قم با خبر شدند، از روستاهای اطراف نیز آمدند، حتی زنان عزلت‌نشین که از ترس کشف حجاب نمی‌توانستند بیرون بیایند با حجاب کامل همراه سایر اقشار مردم در تشییع و عزاداری شرکت کردند، جنازه در میان ناله و سر و سینه زدن مردان و زنان، در زمانی که هرگونه عزاداری ممنوع بود تشییع شد و در مسجد بالاسر ـ که محل تدریس و نمازش بود ـ دفن شد.

روانشناسی

آرشیو

مجموعه آموزشی چند زبانه رزتا استون با کرک کامل

نرم افزار مجموعه آموزشی چند زبانه رزتا استون با کرک کاملRosetta

روزنامه های امروز چه تیترهایی درباره حرف های احمدی نژاد زدند؟ (+تصاویر)

روزنامه های امروز چه تیترهایی درباره حرف های احمدی نژاد زدند؟ (+تصاویر)

ادامه نوشته

ژنرال‌هاي جنگ نرم/3 پاتريك كلاوسون؛ تئوريسين ویژه سياست خارجي آمريكا + فيلم و عكس

ژنرال‌هاي جنگ نرم/3
ادامه نوشته

جنايات سلفي مکمل تفکر آرماگدوني

جنايات سلفي مکمل تفکر آرماگدوني

ادامه نوشته

نگاهی به ادیان غیر الهی و آداب و رسوم خرافی در جهان + تصاویر

نگاهی به ادیان غیر الهی و آداب و رسوم خرافی در جهان + تصاویر

ادامه نوشته

گروهک منافقین چگونه از فهرست تروریست‌ها خارج شد؟ + سند

گروهک منافقین چگونه از فهرست تروریست‌ها خارج شد؟ + سند

ادامه نوشته

سوابق خانم خبرنگاری که با احمدی نژاد مصاحبه کرد + عکس

سوابق خانم خبرنگاری که با احمدی نژاد مصاحبه کرد + عکس

ادامه نوشته

انقلاب رژلب در سینمای ایران/ نشان دادن دو رابطه نا مشروع در تلویزیون!

انقلاب رژلب در سینمای ایران/ نشان دادن دو رابطه نا مشروع در تلویزیون!

ادامه نوشته

تعظیم رقبای منطقه‌ای به «پهپادهای ایرانی» + مقایسه

تعظیم رقبای منطقه‌ای به «پهپادهای ایرانی» + مقایسه

ادامه نوشته

وقتی "گربه های ایرانی" فرهنگ مملکت را "سنگسار" کردند + تصاویر

وقتی "گربه های ایرانی" فرهنگ مملکت را "سنگسار" کردند + تصاویر

ادامه نوشته

مخالفین نظام سوریه از نمای نزدیک

مخالفین نظام سوریه از نمای نزدیک

سوریه

ادامه نوشته

متن عربی و ترجمه فارسی عربي دبيرستان

برای دانلود متن عربی و ترجمه فارسی دروس عربی دبیرستان هر یک از پایه ها کلیک کنید.

اول دبیرستان

دوم تجربی و ریاضی

دوم انسانی

سوم تجربی و ریاضی

سوم انسانی

چهارم انسانی درس یک تا شش

چهارم انسانی دروس هفت تا دوازده

نرم افزار عربی

برای نرم افزار عربی ۱ این قسمت عربی اول کلیک کنید.

 


برای استفاده از نرم افزار عربی ۲تجربی و ریاضی و عربی ۲/۲و۱/۲ هنرستان کلیک کنید.


برای نصب نرم افزار عربی سوم تجربی و ریاضیکلیک کنید.


برای دریافت نرم افزار عربی پیش دانشگاهیکلیک کنید.


برای دریافت نرم افزار عربی ۲ انسانی کلیک کنید


برای نصب نرم افزار عربی سوم انسانی کلیک کنید.

نمودار بمبی نتانیاهو درباره ایران ، سوژه طنز رسانه های جهان شد (+گزارش تصویری جالب)

نمودار بمبی نتانیاهو درباره ایران ، سوژه طنز رسانه های جهان شد (+گزارش تصویری جالب)

نتانیاهو

ادامه نوشته